Sökning: "uppfostran idrott"

Hittade 3 uppsatser innehållade orden uppfostran idrott.

  1. 1. Idrottslärarens utmaningar för att arbeta kompenserande för elever inom Autismspektrumtillstånd

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Truls Brorsson; Hansson Fredrik; [2021]
    Nyckelord :Anpassningar; Autismspektrumtillstånd; AST; Idrott och hälsa; Kompenserande; Tid;

    Sammanfattning : Vårt arbete utgår ifrån ett tredelat syfte. Det första syftet med vår studie är att undersöka vilka kompenserande hjälpmedel eller anpassningar som används av lärare inom ämnet idrott och hälsa för att kompensera eventuellt behov hos elever med AST-diagnos. LÄS MER

  2. 2. Fotbollskillar och sociala tjejer : om föräldrars konstruerande av kön

    Kandidat-uppsats, Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap

    Författare :Olof Unogård; [2012]
    Nyckelord :Genus; föräldrar; fotboll; pojkar; flickor; tränarlänkfotboll;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställningar Syftet med denna studie är att undersöka hur föräldrar konstruerar kön i en fotbollskontext. De frågeställningar som skall hjälpa uppfylla syftet är: (1) Hur talar föräldrar om pojkars och flickors motiv för fotbollsspelande? (2) Hur talar föräldrar om idrottens fostrande egenskaper? (3) Upplever föräldrar att pojkar och flickor ges samma förutsättningar i fotbollsföreningen? (4) Hur talar föräldrar om maskulinitet och femininitet i en fotbollskontext? Metod Metoden för uppsatsen är en öppen riktad intervjuform, vilken har tematiserats enligt (1) motiv för idrottande – varför barnet spelar fotboll; (2) idrott som uppfostrare samt (3) lika villkor – klubbens förutsättningar. LÄS MER

  3. 3.  Prata till eller med eleverna? :  Lärarkommunikation i ämnet idrott och hälsa A

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för pedagogik, psykologi och idrottsvetenskap, PPI

    Författare :Lennie Sjögren; Patricia Svensson; [2010]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Kommunikation är en betydande del av det vardagliga arbetet i skolan för både lärare och elever. I Lpf 94 (Utbildningsdepartementet, 2006) betonas vikten av att elevernas kommunikativa kunskaper ska utvecklas i skolan. Det medför att den kommunikativa miljön mellan lärare och elever får en betydande roll. LÄS MER