Sökning: "upple"

Visar resultat 1 - 5 av 31 uppsatser innehållade ordet upple.

  1. 1. Övergång mellan förskola och förskoleklass för elever i behov av särskilt stöd. - En kvalitativ studie om vårdnadshavares upplevelser av delaktighet och samverkan

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Soha El-Ayneine; Maria Löfstrand; [2024-02-15]
    Nyckelord :övergång mellan förskola och förskoleklass; barn och elever i behov av särskilt stöd; vårdnadshavare; delaktighet; samverkan;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka vårdnadshavares upplevelse av delaktighet och samverkan vid övergång mellan förskola och förskoleklass. Urvalet är vårdnadshavare till barn i behov av särskilt stöd. LÄS MER

  2. 2. Mentalistens inre tankevärld : Mental övning för instudering av pianolitteratur

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för konstnärliga studier (from 2013)

    Författare :Martin Karlsson; [2023]
    Nyckelord :Piano; rehearsal; mental exercise; visualization; phenomenology; Piano; instudering; mental övning; visualisering; fenomenologi;

    Sammanfattning : Jag har under projektet studerat två klassiska stycken för klassisk piano och utforskat hur mental övning upplevs när det sker parallellt med fysisk övning. I arbetet fokuserade jag på att under- söka följande mentala övningsmetoder: analysera musiken, visualisera att jag spelade instru- mentet, auditivt att jag kunde höra musiken samt att kinestetiskt känna när jag själv spelade musiken. LÄS MER

  3. 3. Att uppleva och omges av kamratreltioner på fritidshemmet : Ur elevens perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Madeleine Hellström; Julia Ohlsson; [2022]
    Nyckelord :Student s perspective; leisure center; peer relationships; the teacher s work; social demands; Elevens perspektiv; fritidshem; kamratrelationer; lärarens arbete; sociala krav;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att få elevernas perspektiv på hur eleverna upplever kam- ratrelationerna samt hur lärare i fritidshem bör arbeta med detta på fritidshemmet. Vi har genomfört intervjuer med tolv elever på två olika fritidshem där eleverna gick i årskurs 3. LÄS MER

  4. 4. Brottslighet och miljonprogrammets höga byggnader : En kvalitativ studie om brottslighet och kollektiv styrkan i miljonprogramsområden

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för socialt arbete och kriminologi

    Författare :Melissa Aghaalaei; [2020]
    Nyckelord :Social kontroll; social sammanhållning; ömsesidig tillit; Miljonprogramsområde;

    Sammanfattning : Studien genomfördes med ambitionen att undersöka dels huruvida invånarna som bor i miljonpro- grammets höghus upplever kollektiv styrka1 och dels vilken betydelse detta har haft för den höga brottsfrekvensen i området. Studien genomfördes med en kvalitativ dataanalys av intervjumaterial hämtat från intervjuer som utfördes med invånarna på Malmvägen, i Sollentuna kommen, Stock- holms län. LÄS MER

  5. 5. Förskollärares syn på digitala verktyg i verksamheten

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)

    Författare :Hilda Mann; [2020]
    Nyckelord :Competence; digital tools; multimodal perspective; preschool teacher; teaching; Digitala verktyg; förskollärare; kompetens; multimodalt perspektiv; undervisning;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to contribute with knowledge of how preschool teachers experience the work with digital tools in teaching. The study has been done at a preschool that has been carefully selected because they work in a thoughtful way with digital tools to support childrens learning. LÄS MER