Sökning: "upplevelsebaserat lärande förskola"

Visar resultat 1 - 5 av 15 uppsatser innehållade orden upplevelsebaserat lärande förskola.

  1. 1. Uterummet : - Vad säger förskollärare om utomhusundervisning i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Malin Ungvari; Lina Eriksson; [2022]
    Nyckelord :Förskola; Förskollärare; Lek; Undervisning; Utomhusmiljö;

    Sammanfattning : I arbetet undersöker vi vad förskollärare säger om utomhuspedagogik och hur de använder uterummet i sin verksamhet. Via studien besvaras undersökningsfrågan vilka faktorer som förskollärare ser som betydande för arbetet med utomhuspedagogik i förskolan. 19 förskollärare har genomfört en enkätundersökning online. LÄS MER

  2. 2. Med olika förutsättningar mot samma mål: för en hållbar framtid : Tematiska textanalyser på publikationer från I Ur och Skur och Skolverket rörande undervisning för hållbar utveckling i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Emma Bergman; Hanna Karlsson; [2021]
    Nyckelord :Agens; Förskola; Hållbar Utveckling; I Ur och Skur; Undervisning;

    Sammanfattning : Denna studies syfte var att undersöka hur undervisning för hållbar utveckling skrivs fram i publikationerna Läroplan för förskola Lpfö18 (2018) samt I Ur och Skur: Upplevelsebaserat lärande i praktiken (2021). I studien ställdes tre forskningsfrågor kring hur innehåll, arbetssätt och syfte skrivs fram om undervisning för hållbar utveckling samt hur barns utövande av agens framgår i relation till dessa i de undersökta publikationerna. LÄS MER

  3. 3. Lärplattan flyttar ut : Utomhuspedagogik i den digitala världen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Didaktik

    Författare :Sara Harkman; Erika Eriksson; [2020]
    Nyckelord :Applikation; Digitala verktyg; Hållbar utveckling; Lärplatta; Natur; Utomhuspedagogik;

    Sammanfattning : Utomhuspedagogiken gör att barnen får ett upplevelsebaserat lärande, de tillåts testa, känna och se och genom detta kombinera teori och praktik. Forskning visar att utomhusvistelse gynnar barnets fysiska, psykiska, kognitiva och sociala utveckling. LÄS MER

  4. 4. Ekologisk hållbarhet i förskolan : En kvalitativ studie om förskollärares uppfattningar om arbetet med ekologisk hållbarhet i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Emma Lageson Näslund; Ida Lyrén; [2020]
    Nyckelord :Ekologisk hållbarhet; förskola; lärande;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att bidra med fördjupad kunskap om förskollärares uppfattningar och tankar om arbetet med ekologisk hållbarhet i förskolan. Detta har undersökts genom kvalitativa intervjuer med tio förskollärare från tio olika förskolor från olika delar av Sverige. LÄS MER

  5. 5. ”I solen är det varmt och i skuggan är det kallt!” En undersökning av huruvida det finns ett specifikt pedagogiskt arbetssätt på en uteförskola och i så fall i vilka avseenden?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Misbah Rashid Najam; Malin Bengtsson; [2019]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syftet med detta examensarbete är att genom observationer och intervjuer synliggöra hur en uteförskola bedriver sin verksamhet samt huruvida det pedagogiska arbetet skiljer sig från traditionell förskoleverksamhet som huvudsakligen bedrivs inomhus. Bakgrunden förexamensarbetet är att vi har tidigare erfarenheter av att utomhusvistelsen inte används lika pedagogiskt som inomhusvistelsen. LÄS MER