Sökning: "uppmärksamhetssamhället"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade ordet uppmärksamhetssamhället.

  1. 1. Maktlekar i digital dräkt : en studie om maktlekars återfödelse på TikTok

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap; Lunds universitet/Institutionen för kommunikation och medier

    Författare :Alice Unosson; Ebba Nilsson; [2024]
    Nyckelord :Maktlek; TikTok; interaktionsritualer; makt; uppmärksamhetssamhället; challenges; Social Sciences;

    Sammanfattning : Uppsatsen “Maktlekar i Digital Dräkt” utför en fallstudie i form av en kvalitativ innehållsanalys för att utforska hur maktlekar har omformulerats och anpassats till det digitala medielandskapet genom TikTok-utmaningar (challenges). Genom att analysera diskussioner från forum som Flashback och Reddit samt riskfyllda TikTok-utmaningar som Skull-breaker challenge och Blackout challenge, undersöker arbetet maktlekar ur perspektivet av interaktionsritualer, makt och mediering. LÄS MER

  2. 2. Vad gömmer sig i kommentarsfältet? : En kvalitativ innehållsanalys om hur unga kvinnor bemöts i sina kommentarsfält på applikationen TikTok.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Sam Westman; Hanna Engman; [2021]
    Nyckelord :TikTok; sociala medier; könsnormer; sexism; rasism; generation z; unga kvinnor; postkolonial teori; genusteori; uppmärksamhetssamhället.;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att bidra till ökad kunskap kring applikationen TikTok då det är en plattform som just nu ökar i popularitet, särskilt i åldrarna 16 – 25 (Svenskarna och internet 2020). Samt att få en inblick i hur kvinnor bemöts i applikationen. LÄS MER

  3. 3. Socialisering bland ungdomar på Facebook : En kvalitativ intervjustudie om identitet och socialiseringen bland ungdomar på Facebook

    Kandidat-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

    Författare :Lisbet Holm; Amal Mannan Khan; [2020]
    Nyckelord :Social media; Facebook; identity; youth;

    Sammanfattning : This study has analyzed how the youth in Sweden between the ages of 16-20 socialize and describe themselves on social media as compared to the reality, and more specifically on Facebook as a social media platform. The purpose is to examine the construction of the identity that is built online by these young people as compared to the one shown in reality. LÄS MER

  4. 4. Vem är den unga kvinnan på Instagram? En kvalitativ studie om hur unga kvinnor framställer sig, använder och organiserar sig på det sociala nätverket Instagram

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Albina Elshani; Selma Kling; [2019-05-07]
    Nyckelord :Instagram; social identitet; self leadership; respektabilitet; uppmärksamhetssamhället;

    Sammanfattning : Det huvudsakliga syftet med denna uppsats är att studera och analysera hur unga kvinnor arbetar med sin identitet och framställer sig själva på Instagram. Vi var särskilt intresserade av vilka konsekvenser de förhåller sig till, i relation till arbete och framtida profession. LÄS MER

  5. 5. ”Vem är du på Instagram?” En kvalitativ intervjustudie om två generationers användning och identitet på Instagram

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Frida Föorén; Stina Lawenius; [2018-02-13]
    Nyckelord :Medialisering; Uppmärksamhetssamhället; Instagram; Identitet; Användarmönster; Generation Z Y; Livsstil; Online Offline;

    Sammanfattning : Program: Examensarbete i medie- och kommunikationsvetenskap Nivå: Grundnivå Termin/år: HT 2017 Handledare: Marie Grusell Kursansvarig: Malin Sveningson Antal Ord: 20 700 ord Sidantal: 65 sidor Syfte: Syftet med studien är att undersöka hur två olika generationer använder Instagram och vad det kan ha för betydelse för deras identitet. Teori: Studiens referensram tar avstamp i Uses and Gratifications teorin och teorier om identitet. LÄS MER