Sökning: "uppsalamodellen teori"

Visar resultat 1 - 5 av 11 uppsatser innehållade orden uppsalamodellen teori.

  1. 1. Psykiskt avstånds roll i Lamcoprojektet 1958-1967 : En studie av det teoretiska begreppet psykiskt avstånd under Grängesbergsbolagets nyetablering i Liberia 1958-1967

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Ekonomisk-historiska institutionen

    Författare :Jakob Wåhleman; [2016]
    Nyckelord :Psykiskt avstånd; Uppsala modellen; Grängesbergsbolaget; Lamco; Liberia;

    Sammanfattning : Denna uppsats är en studie med fokus på det teoretiska begreppet psykiskt avstånd. Det introducerades av Johansson och Vahlne på 70-talet som en del av Uppsalamodellen, en modell som beskriver ett företags internationaliseringsprocess och etablering på nya marknader. LÄS MER

  2. 2. Riskera, det nya internationalisera : En studie om svenska SMFs riskhantering i tillväxtländer i Afrika

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för marknadsföring (MF)

    Författare :Olov Fredriksson; Smon Lilja; [2015]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Studien ämnar beskriva hur svenska små till medelstora företags riskhantering genomförs innan och under sin internationaliseringsprocess till tillväxtmarknad i Afrika. Därmed också se till hur stor del av riskerna som är identifierade innan internationaliseringen, och vilka som upptäcks och hanteras lokalt på den nya marknaden. LÄS MER

  3. 3. Internationaliseringsstrategier : En studie om hur Uppsalamodellen och Born Globals överensstämmer med svenska små och mellanstora företags internationaliseringsstrategier

    Kandidat-uppsats, Ekonomihögskolan, ELNU

    Författare :Sebastian Falk; Mattias Malmörn; Filip Nilsson; [2012]
    Nyckelord :Globalisering; Internationalisering; utlandsetablering; expansion; internationaliseringsstrategier;

    Sammanfattning : Globalisering har idag blivit ett centralt begrepp över hela världen, med bakgrund avatt takten i handelsutbyten mellan länder har ökat dramatiskt på senare tid, i kombination med minskade handelshinder. Idag exporterar svenska företag varor och tjänster till den internationella marknaden, som motsvarar ett värde av halva Sveriges BNP. LÄS MER

  4. 4. Utmaningar för svenska små och medelstora företag vid etablering på den kinesiska marknaden

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Martin Wickholm; Mattis Falkentoft; [2012]
    Nyckelord :Strategi; etablering; nätverk; Kina; inträdesbarriärer; Business and Economics;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med uppsatsen är att undersöka vilka hinder svenska medelstora företag kan stöta på i sin etableringsprocess på den kinesiska kommersiella marknaden. Vi vill förbättra förutsättningarna för såväl praktiker som teoretiker. LÄS MER

  5. 5. Internationaliseringsprocesser : - En kvalitativ studie om små och medelstora företag

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Handelshögskolan vid Umeå universitet

    Författare :Erik Tengman; Simon Granberg; [2012]
    Nyckelord :Internationaliseringsprocess; kulturella aspekter; små och medelstora företag; företagsuppbyggnad; Uppsalamodellen;

    Sammanfattning : Problembakgrund & problemdiskussion: Små och medelstora svenska företag exporterar nästan hälften av Sveriges BNP och därmed är kunskap om internationalisering en stor del av det svenska företagandet. När ett företag väl ska internationaliseras så kan frågetecken väckas angående vilken väg som är den mest gynnsamma för respektive företag. LÄS MER