Sökning: "urval fenomenografi"

Visar resultat 1 - 5 av 30 uppsatser innehållade orden urval fenomenografi.

  1. 1. Lärares uppfattning av litteraturstudiets syfte och kanon i svenskämnet med fokus på skönlitteratur : En fenomenografisk studie med fokus på kanonfrågan i gymnasieskolans svenskundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Josua Kalin; [2023]
    Nyckelord :Fenomenografi; kanon; gymnasieskola; svenska; skönlitteratur; litteraturundervisning;

    Sammanfattning : I förarbetet till denna studie föreligger en tidigare litteraturstudie (Kalin, 2022) i vilken konstateras att viss litteraturdidaktisk forskning, däribland (Brink 1992), Persson (2007) och Dahl (2015) med sina läromedelstudier, och Helgasson (2012) med sin egen genomgång av litteraturdidaktisk forskning och debatt om kanonfrågan, alla drar en liknande slutsats – att det finns spår av en inofficiell kanon i svenskämnet. Därtill visar bland annat Larsson (2021) och Economou (2021) lärarnas inställning till en kanon i skolan genom sina studier. LÄS MER

  2. 2. Lärande, kunskap och kursinnehåll inom bildämnet : Några bildlärares uppfattningar och resonemang.

    L3-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för musik och bild (MB)

    Författare :Pauliina Larsson; [2023]
    Nyckelord :Kunskap; uppfattning; urval; bildundervisning; fenomenografi och lärande;

    Sammanfattning : Studien som vilar på en fenomenografisk ansats hade som syfte att bilda en förståelse för hur några ämneslärare inom ämnet bild på gymnasiet uppfattar didaktiska val gällande ämnesinnehåll i bildämnet, samt den kunskap och ämnesområden som bildlärare anser är viktigt att undervisa inom bildämnet. Studien bygger på en kvalitativ metod där fyra bildlärare deltog i en semistrukturerad intervju. LÄS MER

  3. 3. Lärares uppfattningar av matematikläxor.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Molly Hemphälä; [2022]
    Nyckelord :Fenomenografi; Grundskollärare 1–3; Matematikläxa; Uppfattning;

    Sammanfattning : Syftet med denna undersökning är att titta på grundskollärares 1–3 uppfattningar av matematikläxor och dess syfte och effekt i undervisningen. Denna undersökning har en fenomenografisk utgångspunkt och använder sig av både intervjuer och enkät som metod. LÄS MER

  4. 4. Kunskapen bakom beslut : En fenomenografisk studie om utvecklingen och användandet av relevanta kunskaper vid beslutsfattande

    Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Herman Tollerud; [2022]
    Nyckelord :Fenomenologi; Fenomenografi; Beslut; Beslutskontext; Pedagogik; Arbetslivserfarenheter; Informellt lärande; Formellt lärande; Tyst lärande; Kunskapsutveckling; Arbetslivspedagogik; Handlingsteori;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka vilka typer av kunskaper som är relevanta vid chefers beslutsfattande samt hur de lär sig och använder dessa kunskaper. Studien var fenomenografisk och data samlades in genom semistrukturerade intervjuer. Genom ett stratifierat urval valdes chefer som uppfyllde vissa kriterier. LÄS MER

  5. 5. Skönlitteratur i svenska som andraspråksklassrum : En fenomenografisk studie om användning av skönlitteratur i gymnasiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Fabrício Alves Rocha Karlsson; [2022]
    Nyckelord :skönlitteratur; svenska som andraspråk; gymnasieskola; andraspråksundervisning; fenomenografi; erfarenhetsbaserad undervisning;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka lärarnas uppfattningar gällande användning av skönlitteratur i svenska som andraspråk. Undersökningens realiseras genom att skapa empiriska data om lärarnas uppfattningar. LÄS MER