Sökning: "urvattning varumärke"

Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade orden urvattning varumärke.

  1. 1. Mode har inget kön : Föreställningar om HBTQIA+ -personer i Zalandos reklam

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)

    Författare :Alice Eriksson; [2023]
    Nyckelord :CDA; Zalando; LGBTQIA ; hegemony; ideology; marketing; neoliberalism; pink washing; woke capitalism; Kritisk diskursanalys; Zalando; HBTQIA ; hegemoni; ideologi; nyliberalism; woke capitalism; pinkwashing;

    Sammanfattning : In this study I examine what conceptions of LGBTQIA+ people that are represented in Zalando’s advertising campaigns for unisex fashion. This study was conducted with critical discourse analysis with multi modal features on two of Zalando’s unisex themed campaigns from 2022. LÄS MER

  2. 2. När blir ett välkänt varumärke för väl känt? - En undersökning av uppgiftsskyldigheten i varumärkeslagen

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för handelsrätt

    Författare :Emma Barnell; [2021]
    Nyckelord :Obligation to provide information; trademark; law; extended protection; uppgiftsskyldighet; Utökat varumärkesskydd; varumärkesskydd; varumärkesdegeneration; Law and Political Science;

    Sammanfattning : The aim of this thesis is to describe and analyze how the new article concerning the obligation to provide information within trademarklaw in chapter 1 article 18 in The Swedish Trademark Act, complement the provisions according the extended protection for well-known trademarks in chapter 1 article 10 first paragraph third point in The Swedish Trademark Act relative to the risk for trademark degeneration in chapter 3 article 1 second paragraph first point in The Swedish Trademark Act. The provision of the obligation to provide information aims at a different type of use than the business aspect which is already covered by the extended protection for well-known trademarks, therefore the provision in chapter 1 article 18 in The Swedish Trademark Act more comprehensive. LÄS MER

  3. 3. Balansgången 
mellan 
kommersiell
 framgång
 och
 exklusiv
 image : ‐ 
Att
 lyckas 
med 
varumärkesutvidgning 
nedåt 
av 
lyxvarumärken

    Kandidat-uppsats, Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Polina Zakharkina; Christine Jansson; [2011]
    Nyckelord :Luxury 
brands; 
brand
 image; 
brand
 extension; 
 brand 
dilution; Lyxvarumärken; 
varumärkesimage; 
varumärkesutvidgning; 
varumärkesurvattning
;

    Sammanfattning : Many
 luxury
 companies
 within
 the
 fashion
 industry
 today
 choose
 to
 extend
 their
 brands downwards
 in
 order
 to
 reach
 new
 customer
 segments
 and
 hence
 increase
 their
 profitability.
 A
 brand
 extension
 strategy
 that
 leverages
 the
 core
 values
 of
 the
 luxury
 brand
 is
 a 
new 
possibility 
for 
luxury 
brands 
to 
position 
themselves 
towards 
a 
broader 
customer 
base. LÄS MER

  4. 4. En miljömärknings påverkan på varumärke & konsumentbeteende

    Magister-uppsats, Institutionen för ekonomisk och industriell utveckling

    Författare :Rosanna Wallgren; Cecilia Claesson; [2008]
    Nyckelord :KRAV; Eco-label; brand; consumer behaviour; buying process; KRAV; miljömärkning; varumärke; konsumentbeteende; köpprocess;

    Sammanfattning : Det krävs att företag utvecklar sig för att vara konkurrenskraftiga på en ständigt föränderlig marknad. Ett sätt för företag i livsmedelsbranschen att differentiera sig är att endast använda ekologiska råvaror i framställningen av sin produkt. LÄS MER

  5. 5. Degeneration av varumärken : Orsaker, konsekvenser och förebyggande åtgärder

    Kandidat-uppsats, Fakulteten för ekonomi, kommunikation och IT

    Författare :Alexandra Engblom; Martin Eklund; [2007]
    Nyckelord :varumärkesdegeneration; varumärken; degeneration; varumärkesrätt; urvattning; särskiljningsförmåga;

    Sammanfattning : Varumärkesdegeneration innebär att ett varumärke förlorar sin särskiljningsförmåga och övergår till att bli en produktbeteckning, en generisk term. När särskiljningsförmågan försvinner mister varumärket sin huvudsakliga funktion - att särskilja innehavarens varor från andra näringsidkares varor av samma slag. LÄS MER