Sökning: "urvattning varumärke"
Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade orden urvattning varumärke.
1. Mode har inget kön : Föreställningar om HBTQIA+ -personer i Zalandos reklam
Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)Sammanfattning : In this study I examine what conceptions of LGBTQIA+ people that are represented in Zalando’s advertising campaigns for unisex fashion. This study was conducted with critical discourse analysis with multi modal features on two of Zalando’s unisex themed campaigns from 2022. LÄS MER
2. När blir ett välkänt varumärke för väl känt? - En undersökning av uppgiftsskyldigheten i varumärkeslagen
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för handelsrättSammanfattning : The aim of this thesis is to describe and analyze how the new article concerning the obligation to provide information within trademarklaw in chapter 1 article 18 in The Swedish Trademark Act, complement the provisions according the extended protection for well-known trademarks in chapter 1 article 10 first paragraph third point in The Swedish Trademark Act relative to the risk for trademark degeneration in chapter 3 article 1 second paragraph first point in The Swedish Trademark Act. The provision of the obligation to provide information aims at a different type of use than the business aspect which is already covered by the extended protection for well-known trademarks, therefore the provision in chapter 1 article 18 in The Swedish Trademark Act more comprehensive. LÄS MER
3. Balansgången mellan kommersiell framgång och exklusiv image : ‐ Att lyckas med varumärkesutvidgning nedåt av lyxvarumärken
Kandidat-uppsats, Företagsekonomiska institutionenSammanfattning : Many luxury companies within the fashion industry today choose to extend their brands downwards in order to reach new customer segments and hence increase their profitability. A brand extension strategy that leverages the core values of the luxury brand is a new possibility for luxury brands to position themselves towards a broader customer base. LÄS MER
4. En miljömärknings påverkan på varumärke & konsumentbeteende
Magister-uppsats, Institutionen för ekonomisk och industriell utvecklingSammanfattning : Det krävs att företag utvecklar sig för att vara konkurrenskraftiga på en ständigt föränderlig marknad. Ett sätt för företag i livsmedelsbranschen att differentiera sig är att endast använda ekologiska råvaror i framställningen av sin produkt. LÄS MER
5. Degeneration av varumärken : Orsaker, konsekvenser och förebyggande åtgärder
Kandidat-uppsats, Fakulteten för ekonomi, kommunikation och ITSammanfattning : Varumärkesdegeneration innebär att ett varumärke förlorar sin särskiljningsförmåga och övergår till att bli en produktbeteckning, en generisk term. När särskiljningsförmågan försvinner mister varumärket sin huvudsakliga funktion - att särskilja innehavarens varor från andra näringsidkares varor av samma slag. LÄS MER