Sökning: "utåtagerande barn i skolan"

Visar resultat 1 - 5 av 19 uppsatser innehållade orden utåtagerande barn i skolan.

  1. 1. En studie om lärares syn på arbetet med särskilt begåvade elever

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Paulina Gatu; Jennie Borgstedt; [2022]
    Nyckelord :Särskild begåvning; stöttning; upptäcka; individuella anpassningar; utmaningar;

    Sammanfattning : I svensk skoldebatt diskuteras det om bristande stöd och för låg kunskap kring hur skolan kan stötta särskilt begåvade elever att utvecklas på sin nivå. År 2010 trädde lagen om elevers rättighet att utvecklas så långt de kan in, vilket kom att synas i läroplanen år 2011. LÄS MER

  2. 2. Om barn inte får sina behov tillgodosedda kan det påverka deras självkänsla negativt : En studie om barn som inte formellt är i behov av stöd men ändå behöver stöd i vardagen i förskolan.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Sanna Jonsson; Ida Nordesjö Rönnqvist; [2021]
    Nyckelord :Tydliggörande pedagogik; tecken som stöd; bildstöd; inkludering;

    Sammanfattning : Enligt styrdokumenten för förskolan ska alla barn få en likvärdig utbildning och den ska vara formad utifrån varje barns förutsättningar och behov (Skolverket, 2018). Syftet med studien var att synliggöra hur pedagoger arbetar för att det ska bli en förskola för alla, samt att utveckla kunskap om hur pedagoger arbetar med barn som inte formellt är i behov av särskilt stöd men ändå behöver stöd i den vardagliga verksamheten. LÄS MER

  3. 3. När inkludering blir exkludering : En essä om hur man tar sig an rollen som elevassistent till ett barn med NPF

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Matilda Blomhage Engdahl; [2020]
    Nyckelord :Functional variation; affect; student assistant; behavioral problems; outgoing students; adapted teaching; Funktionsvariation; affekt; elevassistent; beteende problem; utåtagerande elever; anpassad undervisning;

    Sammanfattning : Syftet med denna essä är att undersöka hur elever med NPF (neuropsykiska funktionsnedsättningar) kan bli inkluderade i skolan och på fritidshemmet, samt öka kunskapen kring hur lärare ska bemöta elever med NPF. Denna uppsats är skriven i essäform. LÄS MER

  4. 4. BARN TILL FÖRÄLDER I MISSBRUK - TRE MYNDIGHETERS RIKTLINJER FÖR HUR SKOLAN SKA ARBETA FÖR ATT UPPMÄRKSAMMA BARNEN

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för hälsa och samhälle (HS)

    Författare :Kajsa Persson; Jackie Rietz; [2019]
    Nyckelord :anhörig; barn; missbruk; folkhälsomyndigheten; roll; skolverket; Socialstyrelsen; stigma;

    Sammanfattning : Abstrakt Bakgrund: Många barn i Sverige lever med en förälder i missbruk vilket medför mycket ansvar, stress och oro. Barn i missbrukarhem har en ökad risk att drabbas av psykisk ohälsa. Skolpersonal är de som träffar dessa barn i deras vardag och har stor möjlighet att upptäcka deras familjesituation. LÄS MER

  5. 5. Inkludering till varje pris? : Integrering av utåtagerande barn i behov av särskilt stöd och elevens assistent i klassrummet.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Linda Bylander; [2019]
    Nyckelord :Inkludering; integrering; särskilt stöd; och studiero.;

    Sammanfattning : Inkludering är ett omdiskuterat ämne i dagens skola och det diskuteras på flera nivåer. Dock har det visat sig vara oklart vad man egentligen menar med begreppet och det blir då lätt att man talar förbi varandra. LÄS MER