Sökning: "utbildningsfilosofi"

Visar resultat 1 - 5 av 19 uppsatser innehållade ordet utbildningsfilosofi.

  1. 1. En kamp om utrymmet - när kunskap blir en prioriteringsfråga. : En kvalitativ studie av samtal om samer och samiska frågor inom ramen för revideringsprocessen av Lgr22

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Therese Schoultz; [2023]
    Nyckelord :samer; läroplan; kursplan; läroplansteori; utbildningsfilosofi; diskurs; CDA;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande kvalitativa studie är att bidra med kunskap kring hur samtalet kring samer och samiska frågor har förts mellan de olika inblandade intressenterna som deltagit i revideringsprocessen av Lgr22s kursplaner för de samhällsorienterande ämnena, årskurserna 4–9, och även kunskap om hur samtalen påverkat kursplanernas innehåll. Studien utgår ifrån det läroplansteoretiska perspektivet att ett fastställande av en läroplan och liknande policydokument är en process som visar på ett spänningsfält mellan olika intressenters prioriteringar av innehållet. LÄS MER

  2. 2. "Det finns andra sätt att jobba än att läsa en klassiker rakt upp och ner" : En kvalitativ studie om kreativa aktiviteter i litteraturundervisningen på gymnasiet

    Magister-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Betina Karlsson; [2023]
    Nyckelord :Litteraturundervisning; kreativitet; kreativa aktiviteter; didaktik;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande studie var att undersöka hur gymnasielärare arbetar med kreativa aktiviteter i syfte att intressera sina elever för litteraturhistoria. En kvalitativ intervjustudie valdes, där empirin sedan analyserades utifrån tematisk analys. LÄS MER

  3. 3. ”Fånga känslor” : En studie med utgångspunkt i förskolebarns uttryck för och samtal om en föreställning med musik

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Matilda Jerkvall; [2023]
    Nyckelord :barns perspektiv; drama; förskola; konst; musikdidaktik; utbildningsfilosofi;

    Sammanfattning : Konst som undervisningsform i förskolan ur barns perspektiv är idag ett begränsat forskningsområde. Därför är syftet med studien att undersöka och analysera förskolebarns uttryck för och samtal om en föreställning med musik. LÄS MER

  4. 4. Kunskap för framtiden? : En kvalitativ undersökning om tidigare gymnasieelevers upplevelser av religionsundervisningen i gymnasieskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Hannah Brandin; [2019]
    Nyckelord :Religionskunskap; gymnasieskolan; religionsundervisning; perennialism; utbildningsfilosofi; essentialism; progressivism; rekonstruktivism; undervisningsinnehåll; undervisningsmetod;

    Sammanfattning : Denna uppsats undersöker i vilken utsträckning tidigare gymnasieelever upplever att religionsundervisningen i den svenska gymnasieskolan har varit förberedande för ett liv i samhället efter avslutade studier. Vidare undersöker uppsatsen även tidigare gymnasieelevers upplevelser av religionsundervisningen som betydelsefull och bristfällig. LÄS MER

  5. 5. Förundrans pedagogiska potential i förskolans undervisning : En hermeneutisk studie av förundran som pedagogiskt verktyg

    Magister-uppsats, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Larissa Vichnevskaia; [2019]
    Nyckelord :philosophy of education; wonder; teaching; Early childhood education; utbildningsfilosofi; förundran; undervisning; förskola;

    Sammanfattning : The aim of this study is to investigate the pedagogical potential of wonder as teaching tool in preschool. The focus of research is on teaching in preschool in the light of the revised preschool curriculum of 2018 and the concept of wonder in classical and contemporary philosophical texts on educational importance of wonder. LÄS MER