Sökning: "utbildningskonception"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade ordet utbildningskonception.

  1. 1. Historieämnets grammatik – Undervisningens syfte i en förändrad utbildningskonception

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

    Författare :Robin Eklånge; [2020-07-01]
    Nyckelord :’history instruction’ ’purpose’ ’educational conceptions’ ’functions of education’ ’curriculum’ ’history didactics’;

    Sammanfattning : This essay departs from the perception that in a Swedish context of educational policy, a change in the educational conception has occurred, from a democratic conception of education to an instrumental one. The purpose of the study is to explore how the purpose of the history subject can be understood in relation to this change. LÄS MER

  2. 2. ”Det finns ingen mening att veta om man inte förstår” : En analys av samhällskunskapsämnets kärna i det senmoderna samhället

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Kristianstad/Sektionen för lärande och miljö

    Författare :Carolina Gagzis; Frida Giertz; [2017]
    Nyckelord :Samhällskunskapsämnet; moderna samhället; senmoderna samhället; kunskapssyn; didaktik; utbildningskonception; värdegrund; kritisk realism;

    Sammanfattning : Den samhällsutveckling som skett innebär ett skifte från en modern till en senmodern tid. Det senmoderna samhället präglas av globalisering, konsumtion och individualisering till skillnad från den moderna tidens mer kollektivistiska anda. LÄS MER

  3. 3. Makten genom svenskämnet: en kritisk närläsning av styrdokumenten i svenska från 1962-2011

    Master-uppsats, Lunds universitet/Utbildningsvetenskap; Lunds universitet/Svenska

    Författare :Emelie Hallberg; [2016]
    Nyckelord :Inramning; klassifikation; Bernstein; svenskämnet; läroplan; läroplansteori; utbildningskonception; Social Sciences;

    Sammanfattning : Denna uppsats undersöker styrdokumenten i svenska för grundskolans senare år, från 1962, 1980 och 2011. Uppsatsen skrivs i syfte att kritiskt kunna granska vad skolans och svenskämnets konstruktion är ett uttryck för, vad dess samhälleliga funktion har varit och är idag. LÄS MER

  4. 4. Nationella prov – samhällets spegel : Teman och genrer i de nationella proven i svenska 1969-2011

    Magister-uppsats, Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Astrid Claeson; [2013]
    Nyckelord :nationella prov; genre; demokratisk utbildningskonception; medietext; globalisering;

    Sammanfattning : Mot bakgrund av skolans och samhällets utveckling under perioden 1968–2011 ställs iundersökningen frågan om relationen mellan de nationella proven i svenska ochsamhällutvecklingen.Huvudhypotesen i undersökningen är att proven efter studentexamens avskaffande främstinriktas på individuell kommunikations- och genrekompetens, och att denna inriktning avspeglarden aktuella samhällsutvecklingen och samtidigt bidrar till just denna utveckling. LÄS MER

  5. 5. Ämnet Svenska : En kritisk diskursanalys av svenskämnets kursplaner i Lpo 94 och Lgr 11

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för didaktik och pedagogiskt arbete

    Författare :Emma Eriksson; [2011]
    Nyckelord :Kritisk diskursanalys; ämnesdidaktik; läroplansteori; kursplan;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to investigate how the subject Swedish is being constructed in syllabuses for the subject. The study includes the syllabuses for the subject Swedish from the Swedish curriculums Lgr 11 and Lpo 94. These are investigated in order to show what conceptions of the subject, i.e. LÄS MER