Sökning: "utbildningsvetenskap skolutveckling"

Visar resultat 1 - 5 av 29 uppsatser innehållade orden utbildningsvetenskap skolutveckling.

  1. 1. Vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet i gymnasieskolan : En intervjustudie

    Master-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Lena Bylund; [2022]
    Nyckelord :Beprövad erfarenhet; gymnasieskolan; polyfon; skolutveckling; skolans styrkedja; tyst kunskap; vetenskaplig grund;

    Sammanfattning : Sedan 2010 finns det i Sverige en lag som stadgar att ”Utbildningen ska vila på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet” (SFS 2010:800 rev. 2020 5§). I detta arbete undersöks hur begreppen vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet begripliggörs av olika aktörer inom gymnasieskolans styrkedja. LÄS MER

  2. 2. Lärare i utveckling : En fallstudie om förstelärares betydelse för lärares professionella utveckling

    Magister-uppsats, Linköpings universitet/Pedagogik och didaktik; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Caroline Appelgren; [2022]
    Nyckelord :Förstelärare; lärares professionella utveckling; lärares lärande; skolutveckling;

    Sammanfattning : Syftet med den här fallstudien är att undersöka förstelärares betydelse för lärares professionella utveckling utifrån 1) hur rektor, förstelärare och lärare förstår syftet med försteläraruppdraget, 2) vilka olika funktioner förstelärare fyller, samt 3) vilken betydelse förstelärare får för lärares professionella utveckling. Data har samlats in genom kvalitativa intervjuer och deltagande observation. LÄS MER

  3. 3. Centrala beslut möter lokala praktiker : En kvalitativ studie av skolledares erfarenheter av att implementera digitalisering i grundskolan

    Master-uppsats, Linköpings universitet/Pedagogik och didaktik; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Carina Knöös; [2021]
    Nyckelord :Implementering; digitalisering i skola; rektor; skolutveckling; organisation;

    Sammanfattning : Politiska beslut om reformer i skolan fattas av politiker och verkställs sedan av tjänstemän. Möjligen kan detta uppfattas som en tydlig och enkel process men mycket kan hända som gör att resultatet blir annat än det som avsetts. Skolor och pedagoger har i uppgift att i offentlig verksamhet realisera skolpolitiska beslut. LÄS MER

  4. 4. Det kommer när tiden är inne : En kvalitativ studie av trä och metallslöjdslärares uppfattningar kring relationsskapande med elever

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Sara Strand; [2021]
    Nyckelord :slöjd; utbildning; relationer; pedagogik; lärarkompetens;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att ta reda på trä- och metallslöjdlärares uppfattningar kring relationsskapande, samt att synliggöra relationskompetensen i lärarprofessionen. Martin Bubers filosofi, det sociala och det mellanmänskliga bildar tillsammans med Jonas Aspelins relationella pedagogik ett teoretiskt ramverk för studien. LÄS MER

  5. 5. Rektors pedagogiska ledarskap och organisering av skolverksamheten : En kvalitativ intervjustudie om rektorers reflektioner och erfarenheter av att bedriva skolförbättringsarbete

    Master-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Sibel Brooks; [2020]
    Nyckelord :kvalitetsarbete; organisering; pedagogiskt ledarskap; rektor; skolförbättring; skolutveckling;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka och beskriva hur rektorer i egenskap av pedagogiska ledare bedriver grundskolans förbättringsarbete. Olika rapporter beskriver rektorsfunktionen som komplex, men få rapporter och forskning belyser rektorers erfarenheter och reflektioner över rektorsuppdraget i relation till skolförbättring. LÄS MER