Sökning: "utomhusaktiviteter i matematik"
Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade orden utomhusaktiviteter i matematik.
1. Utomhusmatematik som undervisningsmetod i skolan : en litteraturöversikt av undervisningsaktiviteter, motivation och prestation
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linköpings universitet/Analys och didaktik; Linköpings universitet/Tekniska fakultetenSammanfattning : Den här litteraturstudien redogör för vilka undervisningsaktiviteter/undervisningsmetoder som används i utomhusmatematik. Utomhusmatematikens påverkan på elevers motivation samt vilka faktorer kan förklara den påverkan diskuteras utifrån olika utomhusaktiviteter inom matematik. LÄS MER
2. Utomhuspedagogik och naturvetenskap – inlärnings- och hälsoeffekter
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)Sammanfattning : Denna kunskapsöversikt inriktar sig mot utomhuspedagogik i lågstadiet inklusive förskoleklassen. Syftet med arbetet har varit att ta reda på hur utepedagogik och regelbunden utevistelse påverkar elever både ur ett inlärningsperspektiv samt ur ett hälsoperspektiv. LÄS MER
3. Matematik i förskolan : Som utgångspunkt Bishops matematiska aktiviteter
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikationSammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur förskolepersonal uppmärksammar och stöttar matematik i vardagliga utomhusaktiviteter. I studien har det framkommit att förskolepersonalens attityd, inställning samt förhållningssätt till matematik har betydelse för barns matematiska lärande. LÄS MER
4. ”Jordens resurser är inte oändliga, de tar slut och det gäller att vara rädd om våran jord” : - En kvalitativ intervjustudie gällande lärares användning av utomhuspedagogik angående hållbar utveckling
Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för elektroteknik, matematik och naturvetenskapSammanfattning : Syftet med studien är att undersöka lärares uppfattningar av utomhuspedagogik med avseende på hållbar utveckling i urbana miljöer med inriktning på naturvetenskap och teknik under grundskolans tidiga år. Studiens utformning var av kvalitativ karaktär med intervjuer. LÄS MER
5. Att undervisa i matematik på förskolan - Ett arbete om hur pedagoger arbetar med matematik i förskolan
Kandidat-uppsats,Sammanfattning : Examensarbete inom lärarutbildningen Titel: Att undervisa i matematik på förskolan - Ett arbete om hur pedagoger arbetar med matematik i förskolan Författare: Johanna Carlbom Termin och år: HT 2013 Kursansvarig institution: Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap Handledare: Agneta Simeonsdotter Svensson Examinator: Annika Bergviken Rensfeldt Rapportnummer: HT13-2920-040 Nyckelord: Matematik, förskolan, Lpfö98, inspirerande, innehåll Sammanfattning: Den här studien utgår från intervjuer och observationer från två olika förskolor där författaren undersökt hur de arbetar med matematik. Syftet med undersökningen var att se när och hur barnen ges tillfälle att arbeta med matematik. LÄS MER