Sökning: "utomhuspedagogik Linköpings Universitet"
Visar resultat 1 - 5 av 32 uppsatser innehållade orden utomhuspedagogik Linköpings Universitet.
1. "Ja det är bra att vara ute, det är bara så" : - En kvalitativ studie om förskollärares resonemang kring förskolans utomhusvistelse
M1-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärandeSammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka hur förskollärare resonerar kring förskolans utomhusvistelse och hur denna kan påverka barns hälsa, utveckling och lärande. Studien är kvalitativ och har genomförts via semistrukturerade intervjuer med sex verksamma förskollärare på olika förskolor i en kommun i södra Sverige. LÄS MER
2. "Ja det är bra att vara ute, det är bara så" : - En kvalitativ studie om förskollärares resonemang kring förskolans utomhusvistelse
M1-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärandeSammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka hur förskollärare resonerar kring förskolans utomhusvistelse och hur denna kan påverka barns hälsa, utveckling och lärande. Studien är kvalitativ och har genomförts via semistrukturerade intervjuer med sex verksamma förskollärare på olika förskolor i en kommun i södra Sverige. LÄS MER
3. Vad har utomhuspedagogik för effekt på elevernas lärande i de naturorienterande ämnena? : En litteraturstudie om effekten av utomhuspedagogik för lågstadieelevernas lärande inom de naturorienterande ämnena
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikationSammanfattning : Syftet med detta arbetet är att undersöka vad utomhuspedagogik har för effekter på elevernas lärande i de naturorienterande ämnena. Undersökningen sker genom en systematisk litteraturstudie där har jag samlat forskning kring mitt valda område. LÄS MER
4. Platser som aktivt stöd vid begreppsutveckling : En aktionsstudie om möjligheten för ökad konkretisering och lärande av begreppen likhet, skillnad och källa genom användning av lokala historiska platser
Master-uppsats, Linköpings universitet/Pedagogik och didaktik; Linköpings universitet/UtbildningsvetenskapSammanfattning : I kursplanen för historia står skrivet att platser är en källa till kunskap där eleverna genom möten med platser ska utveckla kunskaper om hur vi vet något om det förflutna, men också få olika perspektiv på både sin egen och andras identitet (Lgr11). Inom platsbaserat lärande och utomhuspedagogik är platsen central där den lokala miljön används i undervisningen för att kontextualisera ämnesinnehållet och skapa lärandemiljöer utanför klassrummet. LÄS MER
5. Utomhuspedagogik : En Intervjustudie av lärares förhållningssätt till rörelse och hälsa vid utevistelse.
M1-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärandeSammanfattning : Denna studies syfte är att få mer kunskap i hur fritidslärare och idrottslärare belyser aspekter kring utomhuspedagogiken. Studien kommer även belysa fritidslärares och idrottslärares förhållningssätt till eleverna när det gäller rörelse och hälsa i samband med utevistelsen. Studien vilar på utgångspunkter och centrala begrepp. LÄS MER