Sökning: "utomhusvistelse i förskola"

Visar resultat 1 - 5 av 43 uppsatser innehållade orden utomhusvistelse i förskola.

  1. 1. Möjligheter och hinder för utomhusvistelse på förskolan : Faktorer som påverkar möjligheten för förskollärare att vistas i olika utomhusmiljöer med förskolegruppen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Camilla Draiby; Amanda Östlund; [2023]
    Nyckelord :Förskola; Utomhusvistelse; Möjligheter; Hinder; Villkor;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att utveckla kunskap om förskollärares uttrycka tankar och erfarenheter gällande vilka faktorer som möjliggör eller hindrar förskollärare att erbjuda barnen vistelse i olika utomhusmiljöer. Den teori som arbetet utgår ifrån är den ekologiska systemteorin. LÄS MER

  2. 2. ”Vi har alla möjligheter i världen att göra precis vad vi vill…” : En kvalitativ studie om förskollärares didaktiska val i möjliggörandet av undervisning utomhus i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Therese Eriksson Vigg; Emma Forsström; [2023]
    Nyckelord :didaktik; förskola; ramfaktorer; undervisning; undervisning utomhus; utomhuspedagogik;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka vilka val förskollärare gör för att möjliggöra undervisning utomhus och vilka faktorer som påverkar dessa. Studien utgick ifrån en kvalitativ ansats genom sex semistrukturerade intervjuer med verksamma förskollärare. Datamaterialet transkriberades och kodades i en tematisk analys. LÄS MER

  3. 3. Utomhusmiljöns påverkan på barns utveckling och lärande samt hälsa : en kvalitativ undersökning om förskollärares och barnskötares uppfattning om utomhuspedagogik

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Therése Franzén; Linnea Persson; [2023]
    Nyckelord :Adult perspective; development; health; learning; outdoor education; preschool.; Förskola; hälsa; lärande; utomhuspedagogik; utveckling; vuxenperspektiv;

    Sammanfattning : Barn vistas i dagens urbana samhälle allt mindre utomhus trots detta är utomhuspedagogiken en viktig del i förskolans vardag. Tidigare forskning påvisar att utomhusvistelse utgör positiva effekter på barns utveckling och lärande samt hälsa och välbefinnande, trots att det även förekommer faktorer som begränsar till utomhusvistelse. LÄS MER

  4. 4. Utomhuspedagogik som förhållningssätt och arbetssätt: Förskolans utomhusmiljö som lärmiljö ur förskollärares perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Maja Stolt; Agnes Ekelöf; [2023]
    Nyckelord :förskola; förskollärare; utomhuspedagogik; undervisning; utomhusmiljö; utomhuspedagogiskt arbetssätt; utomhuspedagogiskt förhållningssätt; lärmiljö;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande studie var att undersöka förskollärares förhållningssätt gällande utomhuspedagogik samt att belysa utomhuspedagogik som arbetssätt i undervisningen i förskolan. I läroplanen för förskolan (Skolverket 2018) framgår att barn ska erbjudas aktivitet i både inomhusmiljö och utomhusmiljö. LÄS MER

  5. 5. Behöver vi gå ut?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Olivia Klemm; Khattab Sumaia; [2022]
    Nyckelord :Förskola; kvalitativ intervju; pragmatism; utevistelse; utomhuspedagogik;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att analysera hur förskolepedagoger ser på begreppen utomhuspedagogik och utomhusvistelse men även om utomhuspedagogiken behövs i förskolan. Studien är genomförd med kvalitativ metod där vi intervjuat 5 förskolepedagoger, 2 som arbetar inom utomhuspedagogisk förskola och 3 som arbetar inom traditionell förskola. LÄS MER