Sökning: "utredande text svenska språket"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden utredande text svenska språket.

  1. 1. Språkliga resurser vid utredande text : En jämförelse mellan språklig nivå enligt processbarhetsteorin och betyg i nationella provet i Svenska som andraspråk 3

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för nordiska språk

    Författare :Andreas Sivertsson; [2019]
    Nyckelord :svenska som andraspråk; processbarhetsteorin; betyg; språklig nivå; nationella prov;

    Sammanfattning : Språkliga resurser är viktiga förmågor att besitta för att på ett adekvat sätt kunna kommunicera i olika kontexter. Utvecklingen av olika språkliga resurser sker i undervisningen i skolan vilket leder till föreliggande studiens undersökningsområde. LÄS MER

  2. 2. Vetenskapligt språk i svenska som andraspråk på gymnasiet. En systemisk-funktionell analys av utredande texter

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språket

    Författare :Cecilia Kristoffersson; [2018-10-18]
    Nyckelord :svenska som andraspråk; SFL; grammatisk metafor; transitivitet; skolspråk; lexikal densitet;

    Sammanfattning : Syftet med det här examensarbetet är att med hjälp av systemisk-funktionell lingvistik undersöka språkliga strukturer i utredande texter skrivna av elever som studerar kursen Svenska som andraspråk 3 på gymnasiet. Studiens två frågeställningar är: Vilka skillnader och likheter avseende processer, grammatiska metaforer och täthet finns mellan texter som bedömts som A, E respektive F i Svenska som andraspråk 3? samt Hur samspelar processer, grammatiska metaforer och täthet i elevernas texter? Studiens teoretiska ram tillika metod är systemisk-funktionell lingvistik. LÄS MER

  3. 3. När staten inte granskar : En kvalitativ studie om presentationen av texttyper i ämnesplaner och läroböcker för svenska i gymnasiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Jesper Lingemyr; Joakim Åberg; [2018]
    Nyckelord :Syllabus; textbook; curriculum theory; review; argumentative text; investigative text; academic text; text genre; Swedish upper secondary school; Läroplan; lärobok; läroplansteori; granskning; argumenterande text; utredande text; text av vetenskaplig karaktär; texttyp; svenska på gymnasiet;

    Sammanfattning : När lärare undervisar utgår de från en ämnesplan som innehåller information om de delar en kurs omfattar. Lärare tar ofta hjälp av olika läroböcker för att genomföra sin undervisning. Mellan åren 1938 och 1991 granskades läroböcker statligt innan de kom ut på marknaden. LÄS MER

  4. 4. Skillnaden mellan E och F – Elevers källhantering i det nationella provet i svenska 3

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språket

    Författare :Olof Larsson; [2016-05-27]
    Nyckelord :nationella provet i svenska 3; källhantering; referatteknik;

    Sammanfattning : Hela 27 % av dem som gjorde det nationella provet i svenska 3 VT15 fick underkänt på den utredande text som utgör halva provet. Då källhantering är en viktig komponent i den utredande texten är det av intresse att undersöka hur eleverna hanterade den delen. LÄS MER

  5. 5. Akademisk skrivkompetens i utveckling : En studie av organisation och ställningstagande i gymnasie­elevers utredande texter 

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Anna Ek; [2014]
    Nyckelord :academic writing; academic literacy; student text; explanatory texts; organizational markers; stance; stance markers; interlanguage; teaching writing; akademiskt skrivande; akademisk skrivkompetens; elevtext; utredande texter; organisationsmarkörer; ställningstagande; interimtext; skrivundervisning;

    Sammanfattning : Synen på vad som utgör akademisk skrivkompetens varierar över tid och i olika kulturer. Förmågan att strukturera texter på ett logiskt och begripligt sätt kan dock ses som en universell vetenskaplig kompetens oavsett skrivmiljö, liksom förmågan att värdera kunskap och ta ställning i relation till olika källor. LÄS MER