Sökning: "utställningsdesign"

Visar resultat 1 - 5 av 15 uppsatser innehållade ordet utställningsdesign.

  1. 1. Ofrivillig ensamhet och isolering hos äldre : Hur kan man genom användarcentrerad design möjliggöra skapandet av nya kontakter för seniorer och minimera effekterna av ensamhet som följd?

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)

    Författare :Moa Olsson; [2022]
    Nyckelord :User-centered design; Emotional design; Loneliness; Isolation; Heterogeneous group; Exhibition design; Användarcentrerad design; Emotionell design; Ensamhet; Isolering; Heterogen grupp; Utställningsdesign;

    Sammanfattning : The study examines how the effects of loneliness and isolation among seniors can be reduced with the help of user-centered design. Users, seniors but also care staff and project managers have participated in the study through interviews, both individually and in groups. LÄS MER

  2. 2. Att känna historien : - ett skapande av intresseväckande ingångar för barn

    Kandidat-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för innovation, design och teknik

    Författare :Lovisa Danielsson; [2021]
    Nyckelord :haptic; embodied cognition; senses; exhibition; exhibition design; experience; haptisk; förkroppsligad kognition; sinnen; utställning; utställningsdesign; upplevelse;

    Sammanfattning : Touching history – to create interesting entrances is a thesis in the field of information design focusing on spatial design. Many museum experiences have been characterized by the gaze. Different barriers in forms of showcases, ropes and exhortations have made the visitor into an observer. LÄS MER

  3. 3. Bergmans spelifierade landskap : Interaktioner mellan det digitala och det rumsliga, där användarens intressen, drivkrafter och motiv ingår i spelet.

    Kandidat-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för innovation, design och teknik

    Författare :Martina Antonino; [2020]
    Nyckelord :exhibition design; digitalization; gamification; information design; spatial design; utställningsdesign; digitalisering; spelifiering; informationsdesign; rumslig gestaltning; gamification;

    Sammanfattning : This is a thesis in information design focusing on spatial design. This project is a collaboration with visitor center Bergmancenter on Fårö, who has asked for an interactive aspect to their permanent exhibition Fårö – Ingmar Bergman’s Filmic landscape. Bergmancenter is open for the public during the summer season, May to September. LÄS MER

  4. 4. Danska guldåldrar : Iscensättningar av en konstepok på Nationalmuseum 1964 och 2019

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Konstvetenskap

    Författare :Staffan Redin; [2019]
    Nyckelord :Exhibition design; Exhibition scenography; Danish Golden Age; Colour-mood; Utställningsdesign; Utställningsscenografi; Dansk guldålder; Nationalmuseum; Färg-stämning;

    Sammanfattning : Danish Golden Age was the title of two exhibitions at Nationalmuseum in Stockholm 1964 and 2019, that exhibited art from the early 19thcentury Denmark. To a large extent the same artworks were included in both exhibitions, but their display and the general presentation were in many respects different. LÄS MER

  5. 5. Upplev Cirkulär Ekonomi! : En studie om vad som bidrar till en ökad förståelse för cirkulär ekonomi, och hur ett utställningsförslag kan se ut baserat på detta.

    Kandidat-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för innovation, design och teknik

    Författare :Therese Augustsson; [2018]
    Nyckelord :Informationsdesign; rumslig gestaltning; utställning; priming; konceptuell modell.;

    Sammanfattning : Det här är ett examensarbete i Informationsdesign med inriktning mot rumslig gestaltning. Syftet med studien är att skapa ett gestaltningsförslag till en utställning som kan bidra till en förståelse för cirkulär ekonomi. Av den anledningen undersöks vilka visuella element som kan stödja denna förståelse. LÄS MER