Sökning: "utvärdering biblioteks- och informationsvetenskap"

Visar resultat 1 - 5 av 34 uppsatser innehållade orden utvärdering biblioteks- och informationsvetenskap.

  1. 1. Högskolebibliotekariers syn på sin roll som informationsexpert : Undervisning utifrån teorier eller meningsskapande i organisationer?

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Biblioteks- och informationsvetenskap

    Författare :Felix Palmqvist; [2022]
    Nyckelord :teaching; academic librarians; information literacy; sensemaking; lifelong learning; information expert; undervisning; högskolebibliotekarier; informationskompetens; meningsskapande; livslångt lärande; informationsexpert;

    Sammanfattning : Problemställning och syfte: Syftet med studien är att undersöka högskolebibliotekariens roll som informationsexpert inom ett undervisningssammanhang. Detta görs genom att undersöka hur högskolebibliotekariers meningsskapande relaterar till deras förutsättningar att kontrollera och utveckla sitt professionella kunskapsområde i undervisningen. LÄS MER

  2. 2. Academic library instruction on critical evaluation of sources and information : A content analysis of Swedish university library websites

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för ABM

    Författare :Emma Johansen; [2022]
    Nyckelord :Academic library; Instruction; Critical thinking; Source evaluation; Information literacy; Media and information literacy; Content analysis; Website; Universitetsbibliotek; undervisning; kritiskt tänkande; källkritik; informationskompetens; medie- och informationskunnighet; innehållsanalys; webbplats;

    Sammanfattning : This master thesis examines how Swedish university libraries are instructing their students on topics related to the critical evaluation of sources and information. The method of analysis was a quantitative and qualitative content analysis of the external websites of Sweden’s public university libraries to determine what modes of instruction are being offered, and how these services are being described and made accessible to their users. LÄS MER

  3. 3. Mätbarhetens återverkan : hur prestationsbaserade utvärderingssystem påverkar forskar- och publiceringspraktiker, disciplinära normer samt skapandet av forskarsubjekt vid de Humanistiska och teologiska fakulteterna, Lunds universitet

    Master-uppsats, Lunds universitet/Avdelningen för ABM, digitala kulturer samt förlags- och bokmarknadskunskap; Lunds universitet/Institutionen för kulturvetenskaper

    Författare :Jonatan Nästesjö; [2016]
    Nyckelord :accountability; humanities; research practices; publication patterns; disciplinary norms; academic subjectivity; governmentality; library and information studies; Sweden; utvärdering av forskning; prestationsbaserade resursfördelningssystem; mät- och utvärderingsbarhet; forskarpraktiker; humaniora; performance-based research funding systems; research evaluation; publiceringspraktiker; disciplinära normer; akademisk subjektivitet; biblioteks- och informationsvetenskap; Sverige; Cultural Sciences;

    Sammanfattning : In order to enhance the accountability and legitimacy of public research, performance-based research funding systems have been introduced in numerous countries during the last decades. Although this development has gathered considerable interest in recent years, it is thus far not clear how performance measures shape research practices and academic subjectivity. LÄS MER

  4. 4. Sälja eller låna ut, är det skillnad? : En experimentell komparativ studie av återvinningseffektivitet i bibliografiska databaser.

    Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Institutionen Biblioteks- och informationsvetenskap / Bibliotekshögskolan

    Författare :Jonas Andersson; [2014]
    Nyckelord :syfte; P@n; relevans; Cumulated Gain; databas; online; effektivitet; web-utvärdering.änväändarbedömd;

    Sammanfattning : The aim of this thesis is to answer whether a group of databases dedicated to selling books or a group of databases dedicated to lending books is more efficient. The measurements used to determine the efficiency of the two kinds of databases are Cumulated Gain and precision in modified versions. LÄS MER

  5. 5. Utvärdering av prototypen för ett kollaboratorium inom biblioteks- och informationsvetenskap

    Master-uppsats, Högskolan i Borås/Institutionen Biblioteks- och informationsvetenskap / Bibliotekshögskolan

    Författare :Haidi Emanuelsson; [2013]
    Nyckelord :kollaboratorium; tänka-högt; samverkan; utvärdering; prototyp; funktioner; gränssnitt; bibliotekarier;

    Sammanfattning : This study is a formative evaluation of a prototypecollaboratory for sharing data collection instruments inlibrary and information science (LIS). The aims were to findout: how the study participants, five hospital librarians,experienced the interaction with the prototype while workingwith predetermined tasks; and their views on the differentfunctions of the prototype collaboratory. LÄS MER