Sökning: "utveckla turistdestinationer"

Hittade 5 uppsatser innehållade orden utveckla turistdestinationer.

  1. 1. Söderhamn : En stad som heter Ove

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för ekonomi

    Författare :Felicia Carlsten; [2022]
    Nyckelord :Brand; Destinations; Brand Personality;

    Sammanfattning : Problematisering och Syfte: Tidigare studier visar att det essentiella i att skapa ett starkt varumärke är att utveckla strategier inom områdena destinationsvarumärke, destinationsmarknadsföring och brand personality, för att i slutändan nå ut med ett budskap om att vara en attraktiv destination. Detta innebär att det är av stor vikt för Söderhamn att hitta vad som är unikt med destinationen och skapa en varumärkespersonlighet, för att sedan kommunicera ut detta för att på så sätt öka attraktiviteten, och således skapa ett starkt varumärke så att dem kan vara konkurrenskraftiga sett till andra konkurrerande turistdestinationer. LÄS MER

  2. 2. Hållbar mobilitet i skidorter : en studie av arbetet för en hållbar mobilitet i svenska fjälldestinationer

    Kandidat-uppsats, SLU/Dept. of Landscape Architecture, Planning and Management (from 130101)

    Författare :Johan Hultman; [2018]
    Nyckelord :hållbar; mobilitet; turism; Åre; fjällturism; transporter i skidorter;

    Sammanfattning : Denna studie handlar om hur fjällturism på olika sätt kan arbeta för att minska sin miljöpåverkan av persontransporter. Det finns en tydlig trend inom dagens turism som säger att naturen lockar fler människor än någonsin. Turistdestinationer i svenska fjällen beräknas få fler turister och en ökad besöksnäring. LÄS MER

  3. 3. Smarta upplevelser inom regional turism och destinationsutveckling : En fallstudie av nuläge och möjligheter kring teknisk mediering och turistupplevelser i Nyköping

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Medieteknik

    Författare :Casandra Kiltoft; Simona Sevelin; [2016]
    Nyckelord :Smart tourism; e-tourism; mobility; consumer; service design; value-in-use; ICT; Smart turism; e-turism; mobilitet; konsument; tjänstedesign; bruksvärde; IKT;

    Sammanfattning : Denna uppsats beskriver smart turism, undersöker utvecklingsmöjligheter på tekniskt medierade upplevelser och framställer en fallstudie av Nyköping som turistdestination med ett inbäddat fall Nyköpingshus. Studien baseras på en empirisk forskningsstrategi med kvalitativa undersökningsmetoder. LÄS MER

  4. 4. Man måste ha den rätta knycken för att öka sin attraktionskraft : En kvalitativ studie om varumärkesutveckling för turistdestinationer

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för marknadsföring (MF)

    Författare :Ellinor Olsson; Linn Stalbohm; [2015]
    Nyckelord :Turistdestination; varumärke; utveckling; attraktionskraft; temapark; destinationsvarumärke; upplevelse; förväntningar;

    Sammanfattning : Titel: Man måste ha den rätta knycken för att öka sin attraktionskraft. Frågeställning: Hur bör turistdestinationer utveckla sitt starka varumärke för att öka destinationens attraktionskraft? Syfte: Vi ämnar i och med denna studie undersöka potentiella utvecklingsmöjligheter och tänkbara strategier som kan vara användbara för ALV och andra turistdestinationer med starka varumärken. LÄS MER

  5. 5. Turismutveckling i ett efterkrigsland : Marknadsföring av turismen i Bosnien-Hercegovina

    Kandidat-uppsats, Fakulteten för samhälls- och livsvetenskaper

    Författare :Adi Rupic; [2008]
    Nyckelord :Bosnien; Hercegovina; Turism; Marknadsföring; Destination; Turismnäring; Krig;

    Sammanfattning : Bakgrund: Bosnien-Hercegovina fick under Jugoslavienkriget i början på 90-talet sin turismnäring ödelagd. Turismnäringen i landet har ännu inte återhämtat sig trots att landet har en stor potential när det kommer till utbudet av turismdestinationer. LÄS MER