Sökning: "utvecklingsekologiska teorier"
Visar resultat 1 - 5 av 15 uppsatser innehållade orden utvecklingsekologiska teorier.
1. Hur påverkas barn när de utsätts för missförhållanden i hemmet? : En kvalitativ studie om förskolepersonalens upplevelser av barnets mående och beteende till följd av olika missförhållanden
Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för socialt arbete (SA)Sammanfattning : Studiens syfte är att belysa och undersöka hur förskolepersonal upplever att barns mående och beteende påverkas när de växer upp under missförhållanden i hemmet. Vi vill undersöka på vilket sätt personalen på förskolan uppmärksammar barnets mående och beteende. LÄS MER
2. Medverkade i ungdomsorganisationen Rapatac – vad hände sedan? : En studie om upplevelser av medverkandet gällande skolsituation, socialt nätverk och hälsa
Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för socialt arbete och kriminologiSammanfattning : Uppsatsen syftade till att beskriva upplevelser bland individer som tidigare har medverkat i Rapatac och nuvarande medarbetare på Rapatac gällande vad ett medverkande i ungdomsorganisationen kan innebära för individernas skolsituation, sociala nätverk och hälsa. Fyra individer som har medverkat i Rapatac och två medarbetare intervjuades i en kvalitativ semistrukturerad intervjustudie. LÄS MER
3. Att uppfostra eller kränka elever : En vetenskaplig essä om samspelet mellan fritidshemmet och hemmet
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/LärarutbildningenSammanfattning : Denna vetenskapliga essä är skriven utifrån att jag som fritidshemslärare vill undersöka och få större förståelse för det komplexa samarbetet mellan föräldrar och fritidshemspersonal. Jag vill genom denna uppsats ta reda på hur jag som fritidshemslärare kan bygga upp ett förtroendekapital hos föräldrarna, få ett väl fungerande samarbete och ta reda på var gränsen går mellan att kränka eller fostra en elev. LÄS MER
4. "Det bränns i hjärnan" : om elevers upplevelser av att ha befunnit sig i matematiksvårigheter under sin grundskoletid
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikationSammanfattning : I denna kvalitativa studie har vi genomfört fokusgruppssintervjuer med elever på gymnasieskolans introduktionsprogram (IM) som ännu inte nått kunskapskraven för matematik i år 9. Syftet med studien är att få en förståelse av hur elever kan uppleva situationen att befinna sig i matematiksvårigheter samt deras syn på grundskolans matematikundervisning. LÄS MER
5. Hand i hand mot en hållbar framtid? : En kvalitativ studie om sju F-3 lärares förhållningssätt till hållbar utveckling
Kandidat-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikationSammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur sju F-3 lärare ser på undervisning för hållbar utveckling samt fördjupa kunskapen om hur de arbetar med hållbar utveckling. Vi har använt oss av semistrukturerade intervjuer där informanterna arbetar på olika skolor. LÄS MER