Sökning: "utvecklingsekologiskt perspektiv"
Visar resultat 1 - 5 av 32 uppsatser innehållade orden utvecklingsekologiskt perspektiv.
1. BARN SOM BEFINNER SIG I RISKZONEN, ELLER SOM REDAN ÄR AKTIVA I KRIMINALITET : EN KVALITATIV STUDIE, UR ETT MYNDIGHETSPERSPEKTIV
M1-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för hälsa, vård och välfärdSammanfattning : SAMMANFATTNING Föreliggande studie har en kvalitativ ansats, där syftet är att genom semistrukturerade intervjuer undersöka och belysa socialsekreterares uppfattning av samverkans betydelse för barn som befinner sig i riskzonen, eller som redan är aktiva i kriminalitet. Även uppmärksamma eventuella hinder och framgångsfaktorer i socialtjänstens samverkan med centrala aktörer såsom föräldrar, skola och polis. LÄS MER
2. Bedömningsstödet i matematik för årskurs 1 : Ett stöd som leder till adekvata stödinsatser för elever i matematiksvårigheter?
Magister-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikationSammanfattning : År 2019 infördes en ny bestämmelse i skollagen; läsa-, skriva-, räknagarantin. Garantins syfte är att säkerställa att skolor tidigt sätter in stödinsatser för elever i behov av extra stöd. LÄS MER
3. Inkludering i Singapore : Svenska föräldrar till barn i behov av särskilt stöd beskriver sina skolerfarenheter
Master-uppsats, Linköpings universitet/Pedagogik och didaktik; Linköpings universitet/UtbildningsvetenskapSammanfattning : Syftet med studien är att bidra med kunskap och erfarenheter från sex utlandssvenska föräldrar om skolgång för svenska barn, som har behov av specialpedagogiska insatser för att finna social samvaro och utvecklas akademiskt, i en utländsk kontext. Studien har en kvalitativ praxisnära förståelsegrund och ger perspektiv på det omtvistade begreppet inkludering och vad det kan innebära för individer i en vinstdriven skolmarknad i Singapore. LÄS MER
4. ”Ett slag i ansiktet, här kom verkligheten” : en kvalitativ intervjustudie om ungdomars upplevelse av livsfasen och det skolsociala stödet
Kandidat-uppsats, Ersta Sköndal Bräcke högskola/Institutionen för socialvetenskapSammanfattning : Statistiken visar att den psykiska ohälsan hos ungdomar ökar. Rapporter, teorier och tidigare forskning pekar på att övergången mellan barn och vuxen är skör och att skolan har en stor betydelse för individen. Denna studie syftar till att undersöka ungdomens upplevelser av nuvarande livsfas samt av det skolsociala stödet. LÄS MER
5. Så nära, men ändå så långt ifrån : En kvalitativ studie om lärares och socialsekreterares beskrivningar av samverkan
Kandidat-uppsats, Jönköping University/HHJ, Avd. för socialt arbeteSammanfattning : The purpose of this study was to investigate and analyse how professionals within school and social services experience collaboration between them when working with children and youth who are abused or are thought to be at risk of being abused. Furthermore, the intention was to illustrate which factors that teachers and social workers consider to be successful for collaboration, and how they consider that the existing law of confidentiality affects the collaboration. LÄS MER