Sökning: "utvecklingspedagogiskt perspektiv"

Visar resultat 1 - 5 av 38 uppsatser innehållade orden utvecklingspedagogiskt perspektiv.

  1. 1. Förskollärarens roll i den fria leken : -

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Helin Demirci; Tea Krats; [2023]
    Nyckelord :Fri lek; förskollärarens roll; proximala utvecklingszonen och utvecklingspedagogiskt perspekitv;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka och analysera förskollärares tal om hur den fria leken skulle kunna påverka barns utveckling samt sina egna roller i den fria leken. Problemområdet som vi utgår ifrån i vår studie är: om förskollärarna borde delta i den fria leken, och i så fall hur och varför. LÄS MER

  2. 2. Barns inflytande i förskolan : En kvalitativ studie om förskollärares uppfattningar om barns inflytande i förskolans utbildning och undervisning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Linda Rohman; Yvonne Axelsson; [2023]
    Nyckelord :Barns inflytande; förskollärare; förhållningssätt; kompetens; demokrati; förskola;

    Sammanfattning : Tidigare forskning visar att det finns en problematik kring och skillnad på hur förskollärare möjliggör för barns inflytande i förskolans undervisning och utbildning, där stor vikt ligger på förskollärarens roll och kompetens. Studiens syfte är att visa hur förskollärare beskriver sina intentioner att arbeta med barns inflytande i undervisningen. LÄS MER

  3. 3. Ett didaktiskt perspektiv på lek och språkutveckling : En intervjustudie

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Linnea Borg; Madelene Lindborg; [2022]
    Nyckelord :språkutveckling; lek; didaktik; förskolan;

    Sammanfattning : Sammanfattning Lek och språk är centrala aspekter för barns utveckling i förskolan. Under vår verksamhetsförlagda utbildning har vi uppmärksammat att lek och språkutveckling tolkas olika på olika förskolor. LÄS MER

  4. 4. “Vi har nog aldrig kommit in som Spiderman...det är egentligen en lite intressant tanke.” : En intervjustudie om barns populärkultur i förskolan.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Ellen Broström; Emmy Deivert; [2022]
    Nyckelord :barns populärkultur; sociokulturellt perspektiv; utvecklingspedagogik; förskollärare;

    Sammanfattning : Denna studies syfte var att genom intervjuer med sex förskollärare belysa deras syn på barns populärkultur och på vilket sätt de implementerat populärkulturen i sin undervisning. För att bäst kunna besvara studiens syfte och forskningsfrågor föll valet av metod på intervjuer. LÄS MER

  5. 5. Att närma sig barns perspektiv i utomhusmiljö : En kvalitativ studie om hur förskollärare närmar sig barns perspektiv i utomhusmiljö.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Didaktik

    Författare :Maria Näslund; Hanna Godin; [2022]
    Nyckelord :children’s influence; children ́s perspective; children ́s outdoor environment; developmental pedagogical perspective; meaning making; outdoor education; preeschool teacher approach.; Barns inflytande; barns perspektiv; barns utomhusmiljö; förskollärares förhållningssätt; meningsskapande; utomhusundervisning; utvecklingspedagogiskt perspektiv.;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka hur förskollärare närmar sig barns perspektiv i utomhusmiljö. För att fånga upp hur förskollärare resonerar kring hur de närmar sig barns perspektiv i utomhusmiljö så har intervjuer genomförts. Studiens teoretiska perspektiv utgår från det utvecklingspedagogiska perspektivet. LÄS MER