Sökning: "utvecklingspsykologi skolan"
Visar resultat 1 - 5 av 15 uppsatser innehållade orden utvecklingspsykologi skolan.
1. Alltid redo att lyssna: : En kvalitativ studie om lärares uppfattningar om relationskompetensens betydelse inom SiS skolverksamhet
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för skolutveckling och ledarskap (SOL)Sammanfattning : Andersson, Sara (2023). Alltid redo att lyssna: en kvalitativ studie om lärares uppfattningar om relationskompetensens betydelse inom SiS skolverksamhet. Specialpedagogprogrammet, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö universitet, 90h p. LÄS MER
2. Elevers uppfattning om religionsundervisningen och dess religiösa påverkan
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå,Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka om och hur skolans religionsundervisning påverkar elevers tro utifrån elevers perspektiv. Elever från högstadiet i flera klasser intervjuas om deras upplevelser, i den svenska skolan. LÄS MER
3. Geocaching som läromedel : Att digitalisera lärandet av orienteringsförmåga
Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskapSammanfattning : Läroplanen (Skolverket, 2011b) föreskriver mål och innehåll i undervisning, baserad på förmågor som eleverna ska utveckla. Inom idrott och hälsa är utvecklande av elevers förmåga att orientera sig av central betydelse och utgör ett obligatoriskt moment inom ramen för kunskapsområdet friluftsliv och utevistelse. LÄS MER
4. Individanpassad musikundervisning, hur och varför?
Kandidat-uppsats,Sammanfattning : SammanfattningUppsatsen handlar om individanpassad musikundervisning. Individanpassning tolkas här utifrån LGR11 som attlärare skall anpassa undervisningen så att den passar alla elevers förutsättningar och behov. Syftet medundersökningen var att kartlägga fem högstadielärares förhållningssätt till individanpassad musikundervisning. LÄS MER
5. Pedagogers upplevelse av skolans fysiska miljö för barn i behov av särskilt stöd
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)Sammanfattning : Syftet med den här studien är att utifrån pedagogernas perspektiv undersöka den fysiska miljöns betydelse i skolan för barn i behov av särskilt stöd. Genom observationer och intervjuer med pedagoger som har utgått ifrån studiens huvudfråga ”Hur upplever pedagogerna den fysiska miljön i skolan för barn i behov av särskilt stöd?”, har det insamlade empiriska materialet analyserats med hjälp av studiens två teoretiska perspektiv: salutogent synsätt/KASAM och Vygotskijs utvecklingspsykologi samt tidigare forskning och bakgrund. LÄS MER