Sökning: "utvecklingsstörning arbetsminne"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden utvecklingsstörning arbetsminne.

  1. 1. Arbetsminnesproblematik och lärande : hos elever med utvecklingsstörning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Lena Paulsson; [2018]
    Nyckelord :Arbetsminne; arbetsminnesträning; instruktioner; lärande; mental ålder; strategier; utvecklingsstörning;

    Sammanfattning : Detta är en kvalitativ intervjustudie där syftet är att undersöka lärares i särskolans uppfattning om arbetsminnesproblem hos elever. Vidare syftar studien till att undersöka hur lärare upplever att arbetsminnesproblematik påverkar elevernas lärande och hur eleverna kan få stöd i att hantera detta. LÄS MER

  2. 2. Narrativ studie av sociala berättelser : Återberättning av perspektiv och mentala kausala samband för elev elever med autismspektrumtillstånd och lindrig utvecklingsstörning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Katarina Lindmark; Mikael Lundgren; [2016]
    Nyckelord :Sociala berätteler; narration; AST; lindrig utvecklingsstörning; single-case research design; aktionsforskning; perspektivering; mentala kausala samband; theory of mind; central koherens; exekutiva funktioner; arbetsminne;

    Sammanfattning : Sammanfattning/Abstract Syftet med vår studie var att undersöka hur sociala berättelser kan öka färdigheter och förmågor av perspektivering och mentala kausala samband i återberättande av olika berättelser för elever med autismspektrumtillstånd (AST) och lindrig utvecklingsstörning. Metoden vi använde oss av var dels utifrån aktionsforskning att utgå från vår egen praktik och en single-case research-reversal design med två baslinjer och två interventionsfaser på fyra elever i åk 2 & 3 med AST och lindrig utvecklingsstörning på grundskolan och grundsärskolan. LÄS MER

  3. 3. Inre tal hos barn med utvecklingsstörning : Finns det ett samband mellan inre tal och storleken på ordförråd?

    Magister-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för klinisk och experimentell medicin; Linköpings universitet/Hälsouniversitetet

    Författare :Anna Karlsson; Ronja Nikkanen Johansson; [2014]
    Nyckelord :Inner speech; passive vocabulary; active vocabulary; intellectual disabilities; memory strategies; working memory; Inre tal; passivt ordförråd; aktivt ordförråd; utvecklingsstörning; minnesstrategier; arbetsminne;

    Sammanfattning : Bakgrund: Då barn möts av en kognitiv utmaning talar de ofta högt med sig själva. Detta är en vanlig strategi hos barn i femårsåldern och kallas privat tal (private speech) vilket gradvis, i takt med att barnen åldras, utvecklas till en tyst form kallat inre tal. LÄS MER

  4. 4. Hur många bilar finns det i Sverige? : En studie om hur vuxna med utvecklingsstörning gissar

    Kandidat-uppsats, Logopedi

    Författare :Anna Loskog; Helena Hurtig; [2011]
    Nyckelord :guessing; intellectual disability; numbers; cognition; gissningar; utvecklingsstörning; siffror; kognition;

    Sammanfattning : Tidigare studier har visat att medelvärdet av en grupps gissningar på en faktabaserad fråga ofta blir närmre det rätta svaret än gissningarna var för sig. Det har visat sig att detta även kan appliceras på den enskilda individen genom att denne gör upprepade gissningar på samma fråga. LÄS MER

  5. 5. Arbetsminnesstrategier i förhållande till ordförråd hos barn med utvecklingsstörning.

    Kandidat-uppsats, Logopedi

    Författare :Cajsa Elfverson; Johanna Eriksson; [2011]
    Nyckelord :Arbetsminnesstrategier;

    Sammanfattning : Denna studie genomfördes i syfte att undersöka ett eventuellt samband mellan ordförråd och strategianvändning på arbetsminnesuppgifter hos barn med utvecklingsstörning. Barn med utvecklingsstörning antas ha svårare för att minnas visuellt presenterad information med hjälp av en fonologisk strategi, innebärande upprepning av ord subvokalt i arbetsminnet (Milgram, 1973). LÄS MER