Sökning: "utvecklingsstörning fritidsaktiviteter"
Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden utvecklingsstörning fritidsaktiviteter.
1. Hur personer med lindrig utvecklingsstörning uppfattar sina fritidsaktiviteter i grupp : en kvalitativ studie
Kandidat-uppsats, Institutionen för samhälls- och välfärdsstudier; HälsouniversitetetSammanfattning : Bakgrund: Fritidsutbudet för personer med utvecklingsstörning är begränsat. År 2009 antogs FN-konventionen om rättigheter för personer med funktionsnedsättning. Den innebär att dessa personer ska ges möjlighet att kunna delta i fritidsaktiviteter. LÄS MER
2. Är jag välkommen : Om tillgängligheten till fritidsaktiviteter för ungdomar med lätt till måttlig utvecklingsstörning från ett inifrån perspektiv
Magister-uppsats, Akademin för utbildning, kultur och kommunikationSammanfattning : Syftet med denna studie var att beskriva och analysera hur ungdomar med utvecklings störning upplever sin fritid. Genom intervjuer ville jag få ett inifrånperspektiv på hur sju ungdomar 12 – 18 år upplever tillgängligheten till olika fritidsaktiviteter samt vad en meningsfull fritid betyder för dem. LÄS MER
3. Vilka fritidsaktiviteter personer med utvecklingsstörning utför och deras upplevelse vid aktivitetsutförandet
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Hållbar vardag och hälsa i ett livsperspektivSammanfattning : Syftet med denna studie med en kvalitativ deskriptiv ansats var att undersöka vilka aktiviteter vuxna män och kvinnor mellan 20-65 år med lindrig till måttlig utvecklingsstörning utför på sin fritid samt upplevelsen vid aktivitetsutförandet. Semistrukturerade intervjuer utfördes med åtta informanter på deras dagliga verksamhet. LÄS MER
4. Arbetsterapeutisk intervention i LSS-gruppbostaden med ett strukturerat arbetssätt för skapande fritidsaktiviteter i aktivitetsgrupp för personer med utvecklingsstörning
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Hållbar vardag och hälsa i ett livsperspektivSammanfattning : Syftet var att undersöka grupphandledande omvårdnadspersonals upplevelser av att i sin specifika LSS-gruppbostadsmiljö arbeta med ett strukturerat arbetssätt för skapande fritidsaktiviteter i aktivitetsgrupp för personer med utvecklingsstörning. Insamlandet av information har skett genom intervjuer med nio undersökningspersoner. LÄS MER
5. Det bästa är att det inte är någon som säger vad man ska göra, utan man kan göra saker själv : Om ungdomar i särskolan och deras tankar om framtiden
Kandidat-uppsats, Institutionen för samhälls- och beteendevetenskapSammanfattning : Syftet med vår studie är att öka förståelsen för de framtidsplaner och funderingar som ungdomar i gymnasiesärskolan har vad det gäller fritid, boende och arbete. Empowermentperspektivet har utgjort en teoretisk utgångspunkt för studien och hermeneutiken har inspirerat oss i analysen. LÄS MER