Sökning: "utvecklingsstörning och social interaktion"

Visar resultat 1 - 5 av 10 uppsatser innehållade orden utvecklingsstörning och social interaktion.

  1. 1. ”Utan mobiler och datorer skulle ingenting fungera” : Elever i gymnasiesärskolan ger perspektiv på digitala verktyg i undervisningen, det sociala samspelet och i vardagslivet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Annika Henriksson; [2018]
    Nyckelord :Students experience; digital tools; social interaction; ICT; intellectual disabilities; communication; teaching; Elevers erfarenheter; digitala verktyg; socialt samspel; IKT; intellektuell funktionsnedsättning; kommunikation; undervisning;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att bidra med kunskap om elevers perspektiv på användandet av digitala verktyg i socialt samspel, som stöd i undervisningen och i vardagen. För att belysa detta område har elever som går ett nationellt yrkesprogram i gymnasiesärskolan intervjuats. LÄS MER

  2. 2. Att delta - efter vilka förutsättningar? En studie av några pedagogers och elevassistenters tolkning av läroplanens begrepp delta i realtion till elevernas sårbarhet i gymnasiesärskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Anna Karlsson; [2016]
    Nyckelord :Delta; Gymnasiesärskolan; Kravnivå; Individuella programmet; Sårbarhet;

    Sammanfattning : Sammanfattning/AbstractKarlsson, Anna (2016). Att delta – efter vilka förutsättningar? En studie av några pedagogers och elevassistenters tolkning av läroplanens begrepp delta i relation till elevernas sårbarhet i gymnasiesärskolan. LÄS MER

  3. 3. Lärplattan spelar roll för elever i grundsärskolan

    Magister-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Jimmy Talén; Benny Jensen; [2015]
    Nyckelord :Students with special needs; technology utilites; student with disabilities; social interaction; communication; students with disorder; inclusion; internet and inclusive education; digitala redskap; digitala lärverktyg; social interaktion; kommunikation; samspel; lärande och inkludering; stimulated recall; Fallstudie; observation; intervju; samtal; dramaturgiska perspektiv; performance; framträdande; interaktion; främre och bakre regioner; rollgestaltningar; elevperspektiv; mediering; artefakter; appropriering; Sociokulturella perspektiv; Goffman; Lärpatta; Kvalitativ studie; metodologisk triangulering; fältanteckningar; pupils in special school; The tablet; grundsärskolan; hjälpmedel; motivation; lärverktyg; mobila applikationer; digitala mötet; mötet; lärande; lustfyllt;

    Sammanfattning : AbstractProblemområdeFlertalet elever med diagnos utvecklingsstörning som är mottagna i grundsärskolan är i behov av stöd i lärande och kommunikationen med andra människor. Hjälpmedlen kan vara av olika slag bland annat i form av en lärplatta. LÄS MER

  4. 4. Att möta variation i klassrummet : Lärares erfarenhet av att undervisa elever utifrån olika läroplaner och kursplaner

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier

    Författare :Gabrielle Blomqvist; [2015]
    Nyckelord :education; participation; inclusion; special needs; special needs education; classroom participation; undervisning; inkludering; klassrumsundervisning; utvecklingsstörning; funktionsnedsättning;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att beskriva erfarenheter hos grundskollärare i de senare skolåren som i sina klasser undervisar i olika ämnen, både elever som läser efter grundskolans läroplan, Lgr11 och elever som läser efter grundsärskolans läroplan 2011, utifrån olika kursplaner. Studien utgår från ett sociokulturellt perspektiv där interaktion och samspel med andra är viktiga förutsättningar för lärande. LÄS MER

  5. 5. Pedagogers syn på socialt samspel i grundsärskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Annika Simonsson; [2015]
    Nyckelord :Intellectual disability; special education; peer relation; participation; thinking styles; teacher; Utvecklingsstörning; delaktighet; grundsärskola; tankestilar; pedagoger; samspel och interaktion.;

    Sammanfattning : The purpose of my study is to contribute with knowledge about three teachers’ view on the possibilities and difficulties to support students with intellectual disabilities insocial interaction.to get answers to my research questions in the analysis I have in my qualitative study used the theory of Fleck's model about thinking styles rooted in a socio-cultural perspective. LÄS MER