Sökning: "vägledning svårigheter"

Visar resultat 1 - 5 av 164 uppsatser innehållade orden vägledning svårigheter.

  1. 1. Läroboksanalys av uppgifter med programmeringsinnehåll i matematikböcker på högstadiet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

    Författare :Ulf Sonnfors; Emelie Gunnarsson; [2024]
    Nyckelord :högstadiet; läroboksanalys; matematik; programmering;

    Sammanfattning : Införandet av programmering i den svenska grundskolans läroplan har skapat utmaningar för lärare, som står inför komplexiteten att integrera denna nya komponent i en redan befintlig läroplan. Trots att det har gått flera år sedan programmering inkluderades i LGR11 och förstärktes i LGR22, upplever lärare fortfarande svårigheter med att införliva programmering i matematikundervisningen. LÄS MER

  2. 2. Att knäcka koden! : En kvalitativ intervjustudie om metoder för att underlätta matematikundervisningen för elever med läs- och skrivsvårigheter.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Tilda Hugosson; [2024]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Något som har konstaterats i flera studier är att matematikämnet påverkas avläs- och skrivsvårigheter. Detta väckte ett intresse till att ta reda på metodersom lärare använder för att anpassa undervisningen till elever som harsvårigheter i läsning och skrivning. LÄS MER

  3. 3. Konsekvensanalyser av skötsel på lågproduktiva torvmarker - Ur ett skogsägarperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, SLU/Dept. of Forest Resource Management

    Författare :Olof Skoglund; [2023]
    Nyckelord :Torvmark; skogsskötsel; nuvärdesoptimering; potentiella naturvärden; Heureka;

    Sammanfattning : Sverige består idag av 1,7 miljoner hektar produktiv torvmark. Tall på torvmark finns utspritt i hela landet och växer oftast på lågproducerande torvmarker, där gränsen mellan produktiv torvmark och impediment kan vara svår att dra. LÄS MER

  4. 4. Betydelsen av språket för barnet i förskolans kartläggningar

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för skolutveckling och ledarskap (SOL)

    Författare :Emma Hansen; Tina Bengtsson; [2023]
    Nyckelord :Barn i behov av särskilt stöd; Diskursanalys; Extra anpassningar; Förskola; Kartläggning.;

    Sammanfattning : Förväntat kunskapsbidrag Kartläggning av lärmiljön är det första steget att förhålla sig till när det framkommer svårigheter för ett barn i förskolan. Kartläggningen ligger sedan till grund för insättning av extra anpassningar och upprättning av en eventuell handlingsplan. LÄS MER

  5. 5. Arbetsterapeutiska åtgärders effekt för personer med stressrelaterad ohälsa eller utmattning : En litteraturstudie

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för hälsovetenskaper

    Författare :Christina Rokkan; Josefine Sternoff; [2023]
    Nyckelord :Arbetsterapi; rehabilitering; stress-relaterad ohälsa; utbrändhet;

    Sammanfattning : Bakgrund: En kraftig ökning av sjukskrivningar orsakade av stressrelaterade sjukdomar som utmattningssyndrom ses i Sverige under de senaste tio åren. Stressrelaterad ohälsa och utmattning kan leda till nedsatt aktivitetsförmåga, sjukskrivning och svårigheter med sociala aktiviteter. LÄS MER