Sökning: "välgörande ändamål"

Visar resultat 1 - 5 av 20 uppsatser innehållade orden välgörande ändamål.

  1. 1. Motivating Generosity - Investigating Persuasive Strategies for Increasing Clothing Donations to Charitable Causes

    Master-uppsats, Lunds universitet/Innovation

    Författare :Hannes Bjurström; Arvid Andersson; [2023]
    Nyckelord :Persuasive Technology; Behavior Model; User Centered Design; Motivation; Encouraging Donation; Technology and Engineering;

    Sammanfattning : Today, the textile industry in Sweden is responsible for up to 1800 tons of textile waste per year, a poor use of resources that results in a negative environmental impact. Additionally, with the rise of fast fashion, which is characterized by rapid trend circulation and a clothing production that matches, clothes are discarded at a higher rate than ever before. LÄS MER

  2. 2. När emotionerna tar över : en kvantitativ studie om positiva och negativa emotioners påverkan på attityd och intentioner i en välgörenhetskontext

    C-uppsats, Handelshögskolan i Stockholm/Institutionen för marknadsföring och strategi

    Författare :Jenny Hedman; Fanny Wassén; [2019]
    Nyckelord :Välgörenhet; Emotionsladdade budskap; Emotioner; Attityder; Intentioner;

    Sammanfattning : Denna uppsats undersöker emotionsladdade budskap i annonser för ett välgörande ändamål, vilka väcker positiva emotioner respektive negativa emotioner. Närmare bestämt studeras huruvida dessa emotioner har en direkt påverkan på olika intentioner, och/eller om de medieras av attityden till behovet av hjälp. LÄS MER

  3. 3. Vad påverkar beslutet att donera pengar? Sambandet mellan värderingar samt personliga tendenser och beslutet av att donera pengar till ett välgörande ändamål

    C-uppsats, Handelshögskolan i Stockholm/Institutionen för marknadsföring och strategi

    Författare :Madeleine Ahlström; Lucas Kimme; [2019]
    Nyckelord :Nonprofit organization; Segmentation; Values; Marketing communications;

    Sammanfattning : This thesis investigates the relationship of values and personal tendencies with the decision to donate money to a particular charity. The relationships between empathy, materialism, individualism, internal and external values and the preferences for four charities are investigated. LÄS MER

  4. 4. Generation Ys attityder till Cause-related marketing : Hur påverkar välgörande ändamål företagens varumärkesbild?

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för ekonomi

    Författare :Sofie Blomstedt; Sisela Rosman; [2018]
    Nyckelord :Cause-related marketing CRM ; välgörande ändamål; varumärkesbild; attityder; generation Y.;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  5. 5. Disruption of the current utility business by utilizing EV charging infrastructure to unlock grid flexibility : Possibilities for Blockchain technology

    Master-uppsats, KTH/Energiteknik

    Författare :Olga Jensen; [2018]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Den europeiska energisektorn genomgår numera en viktig övergång från en centraliserad elkraftförsörjning till distribuerad elproduktion från förnybara källor. Dessutom leder utfasningen av fossila bränslen till en ökning av antalet elfordon (här EV). LÄS MER