Sökning: "välgörenhet reklam"
Hittade 4 uppsatser innehållade orden välgörenhet reklam.
1. Marknadsföring som räddar liv : En studie om emotionell marknadsföring inom välgörenhet
Kandidat-uppsats, Högskolan i HalmstadSammanfattning : I dagens samhälle finns det många välgörenhetsorganisationer som efterfrågar donationer till olika ändamål. Vanligtvis erhåller konsumenten ingen fysisk produkt vid donationer och därför är det väsentligt att välgörenhetsorganisationers marknadsföring påverkar konsumenterna emotionellt för att få dem att donera pengar. LÄS MER
2. Att se världen i svart och vitt : En kritisk granskning av SOS Barnbyars reklamkampanjer
Kandidat-uppsats, Avd för hälsa, kultur och pedagogikSammanfattning : The purpose of this thesis is to do a critical review of the aid organization SOS Children’s Villages text- and video campaigns, from a postcolonial perspective. Our purpose is divided into two questions: Are there colonial values in the advertising campaigns? Which language- and image strategies are used by SOS Children’s Villages to put across their messages? Our material consists of 10 selected video clips, and four printed ads that are made up of an image and a short text, which are part of a campaign named: Inte ett enda barn ska behöva vara ensamt (translation: Not a single child should have to be alone). LÄS MER
3. "Mer jul för pengarna" - En kvalitativ medieanalys av julen i reklamen
L2-uppsats, Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskapSammanfattning : Idag lever vi i ett konsumtionssamhälle och konsumerar nuförtiden efter begär och inte efter behov. Vi tror att media har spelat en stor roll i skapandet av detta och vill därför göra en medieanalys grundad i konsumtionsteori. Vi är intresserade av att se hur julen är representerad i media och hur konsumtion är kopplat till högtiden. LÄS MER
4. VÄLGÖRENHETSATTITYDER : En nulägesstudie om människors attityder gentemot välgörenhet och donationer.
Kandidat-uppsats, Akademin för hållbar samhälls- och teknikutvecklingSammanfattning : Bilden av ideella hjälporganisationerna är positiv och relativt stabil över tiden, dock påverkas denna bild av hur mycket uppmärksamhet, positiv som negativ, organisationerna får i media. Negativ publicitet för en specifik ideell organisation leder till en negativ attityd för hela den ideella sektorn. LÄS MER