Sökning: "välja män"
Visar resultat 16 - 20 av 142 uppsatser innehållade orden välja män.
16. Livsmedelsmärkning - en djungel för konsumenten? : En kvantitativ studie om konsumenters kännedom och användande av livsmedelsmärkningar i Sverige.
Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för kost- och måltidsvetenskapSammanfattning : Bakgrund: Livsmedelsmärkningar på framsidan av livsmedelsförpackningar kan vägleda konsumenter att välja mer hälsosamma produkter, och därigenom bidra till bättre folkhälsa. Märkningar kan också ge information om en produkt är bra för klimatet, ekologisk eller etiskt producerad. LÄS MER
17. “These people don’t live in our reality” : En diskurspsykologisk analys av diskurser på incelforum online
Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Sociologiska institutionenSammanfattning : Syftet med den här uppsatsen är att med ett diskurspsykologiskt perspektiv analysera diskussioner om våld skrivna av incels. Med bakgrund av tidigare forskning som inriktas på incels våldskapital och maskulinitet, samt med begreppen hegemonisk maskulinitet och toxisk maskulinitet skapas djupare förståelse kring fenomenet och normaliseringen av våldet. LÄS MER
18. Att gestalta byxroller. Ett utforskande arbete ur en operasångerskas perspektiv.
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Högskolan för scen och musikSammanfattning : Uppsatsen vänder sig till dig som är nyfiken på genusgestaltning inom scenkonstframställning. Jag som operasångerska och ’ciskvinna’ undersöker vilka verktyg jag kan använda mig av för att gestalta komplexa byxroller med känslor och olika karaktärsdrag, som läses som män. LÄS MER
19. ”Jag gör rätt av fel anledningar” – sidovinster och inramningar i klimatmeddelanden
Magister-uppsats, Göteborgs universitet/ Psykologiska institutionenSammanfattning : I syfte att förbättra formuleringen av meddelanden som uppmanar till klimatvänliga beteenden undersökte denna studie hur sidovinster, inramning av mål och social påverkan i förhållande till klimatbeteenden kan tänkas påverka människors attityd och utförande av dessa. Åtta informanter i åldrarna 23 till 43, varav sex män och två kvinnor, deltog i semistrukturerade intervjuer som utgick ifrån tre klimateffektiva beteenden; åka tåg, shoppa second hand och välja bort animalier. LÄS MER
20. Förpackningsdesign ur genusperspektiv : En studie om könsneutral förpackningsdesign för deodoranter
Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för information och teknikSammanfattning : Deodoranter är en produkt som har samma funktion för alla kön, men förpackningarna skiljer sig för att attrahera olika målgrupper. Tydligt könskodade förpackningar skulle kunna leda till att människor känner sig tvingade att välja en produkt som är anpassad för ett kön. LÄS MER