Sökning: "välja män"

Visar resultat 16 - 20 av 142 uppsatser innehållade orden välja män.

  1. 16. Livsmedelsmärkning - en djungel för konsumenten? : En kvantitativ studie om konsumenters kännedom och användande av livsmedelsmärkningar i Sverige.

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för kost- och måltidsvetenskap

    Författare :Amanda Granström; Julia Olofsson Sörlin; [2022]
    Nyckelord :Food labels; Front-of-package food labels; consumers knowledge; Livmedelsmärkningar; Märkning på livsmedel; Märkning; konsumenters kännedom;

    Sammanfattning : Bakgrund: Livsmedelsmärkningar på framsidan av livsmedelsförpackningar kan vägleda konsumenter att välja mer hälsosamma produkter, och därigenom bidra till bättre folkhälsa. Märkningar kan också ge information om en produkt är bra för klimatet, ekologisk eller etiskt producerad. LÄS MER

  2. 17. “These people don’t live in our reality” : En diskurspsykologisk analys av diskurser på incelforum online

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Anna Carlsson; Ida Forsgren; [2022]
    Nyckelord :Våld; incels; diskurs; hegemonisk maskulinitet; toxisk maskulinitet; makt;

    Sammanfattning : Syftet med den här uppsatsen är att med ett diskurspsykologiskt perspektiv analysera diskussioner om våld skrivna av incels. Med bakgrund av tidigare forskning som inriktas på incels våldskapital och maskulinitet, samt med begreppen hegemonisk maskulinitet och toxisk maskulinitet skapas djupare förståelse kring fenomenet och normaliseringen av våldet. LÄS MER

  3. 18. Att gestalta byxroller. Ett utforskande arbete ur en operasångerskas perspektiv.

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Högskolan för scen och musik

    Författare :Sally Svensson; [2021-09-28]
    Nyckelord :opera; byxroll; genus; scenkonst; gestaltning;

    Sammanfattning : Uppsatsen vänder sig till dig som är nyfiken på genusgestaltning inom scenkonstframställning. Jag som operasångerska och ’ciskvinna’ undersöker vilka verktyg jag kan använda mig av för att gestalta komplexa byxroller med känslor och olika karaktärsdrag, som läses som män. LÄS MER

  4. 19. ”Jag gör rätt av fel anledningar” – sidovinster och inramningar i klimatmeddelanden

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/ Psykologiska institutionen

    Författare :Petra Fogelholm; [2021-02-05]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : I syfte att förbättra formuleringen av meddelanden som uppmanar till klimatvänliga beteenden undersökte denna studie hur sidovinster, inramning av mål och social påverkan i förhållande till klimatbeteenden kan tänkas påverka människors attityd och utförande av dessa. Åtta informanter i åldrarna 23 till 43, varav sex män och två kvinnor, deltog i semistrukturerade intervjuer som utgick ifrån tre klimateffektiva beteenden; åka tåg, shoppa second hand och välja bort animalier. LÄS MER

  5. 20. Förpackningsdesign ur genusperspektiv : En studie om könsneutral förpackningsdesign för deodoranter

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för information och teknik

    Författare :Micaela Roos-Larson; Vicktoria Nordmark; [2021]
    Nyckelord :Packaging design; graphic design; gender; norm; gender coding; gender identity; stereotype; gender neutral; Förpackningsdesign; grafisk design; genus; norm; könsnorm; könsidentitet; stereotyp; könsneutral;

    Sammanfattning : Deodoranter är en produkt som har samma funktion för alla kön, men förpackningarna skiljer sig för att attrahera olika målgrupper. Tydligt könskodade förpackningar skulle kunna leda till att människor känner sig tvingade att välja en produkt som är anpassad för ett kön. LÄS MER