Sökning: "vänskap mellan barn"

Visar resultat 1 - 5 av 35 uppsatser innehållade orden vänskap mellan barn.

  1. 1. Lika barn leka bäst? : En etnologisk analys av hur kvinnliga relationer skapas genom vänskapsappen Gofrendly

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för kulturantropologi och etnologi

    Författare :Julia Ringsten; [2024]
    Nyckelord :Etnologi; Gofrendly; Vänskap; Bourdieu; Posthumanism;

    Sammanfattning : Att knyta nya vänskapsrelationer som vuxen kan vara utmanande. Dels för att möjligheternaför sociala interaktioner förändras genom livet men även för att relationer mellan vuxnaställer högre krav. Nu har appar som Gofrendly trätt in i bilden som en potentiell lösning fördessa utmaningar. LÄS MER

  2. 2. "But they do not suffer less because they have no words" : En analys av djurrätt i Black Beauty och Charlotte's Web

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för film och litteratur (IFL)

    Författare :Amanda Sörbom; [2023]
    Nyckelord :Djurrätt; Black Beauty; Charlotte s Web; Critical Animal Studies; Ekokritik;

    Sammanfattning : Syftet med uppsatsen är att undersöka hur djurrättstankar skildras i de två välkända barnböckerna Black Beauty och Charlotte’s Web. Uppsatsen utgår ifrån frågeställningar som fokuserar på hur relationen mellan djur och människa ser ut,hur djurrättstankar kommuniceras i böckerna och vilka likheter/skillnader det finns i behandlingen av djuren i de båda böckerna. LÄS MER

  3. 3. Avdelningsövergångar i förskolan : En studie av förskollärarnas beskrivningar och dess tolkning ur barnets bästa

    Magister-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande

    Författare :Lukas Ljungcrantz; [2023]
    Nyckelord :Best interest of the child; continuity; planning; preschool; resources; social constructivism; time frames; transition activities; department transitions.; barnets bästa; kontinuitet; planering; förskola; resurser; socialkonstruktivism; tidsramar; övergångsaktiviteter; avdelningsövergångar;

    Sammanfattning : This paper examines how a group of preschool teachers describe their work with transitions in preschool, between departments, from the best interest of the child. The study uses semi-structured interviews, conventional qualitative content analysis, and the hermeneutic spiral. LÄS MER

  4. 4. Friendship & Collaboration : Girls Partnering in a Storytelling- Motivated Programming Experience

    Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Pepi Nedkova; [2021]
    Nyckelord :collaboration; shared experiences; friendship; children; girls; programming; storytelling; constructionism; women in technology;

    Sammanfattning : Women are still strongly underrepresented in the ICT field. It is worrying that even children can hold stereotypes about gender and technology, which discourage girls from engaging with technology early in their development. LÄS MER

  5. 5. Skogens vänner och värden -En motivstudie av djur och natur i tre bilderböcker

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Maya Younis; [2021]
    Nyckelord :Motivstudie; bilderböcker; tema och motiv i bilderböcker; Elsa Beskow; Natur och djur; värdegrund; text- och bildsamspel;

    Sammanfattning : Denna motivstudie analyserar vilka teman och motiv som finns i tre bilderböcker: Puttes äventyr i blåbärsskogen (1901) av Elsa Beskow, Bus och Frö på varsin ö (2012) av Maria Nilsson Thore och Lille Lustig och skogens vänner (2015) av Inger Kvillner och Eva Kvillner. Syftet med analysen är att undersöka hur naturskildring och gestaltning av djur framställs i tre utvalda bilderböcker för barn, vilka motiv som finns i dessa böcker samt samspelet mellan bild och text. LÄS MER