Sökning: "värdegrund förskolan"

Visar resultat 6 - 10 av 125 uppsatser innehållade orden värdegrund förskolan.

  1. 6. En hållbar framtid : förskollärares syn på, strukturering av samt arbetemed hållbar utveckling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Moa Bourghardt; Therese Bylund; [2023]
    Nyckelord :hållbar utveckling; förskola; delaktighet;

    Sammanfattning : Sammanfattning I denna studie har undersökts hur förskollärare beskriver undervisning om hållbar utveckling, både när det kommer till i vilken kvantitet olika material, miljöer och aktiviteter förekommer i verksamheten, men också till hur pedagogerna själva beskriver hur de gör barnen delaktiga i undervisningen. Syfte Syftet är att undersöka förskollärares beskrivning av sin syn på, strukturering av samt arbete med hållbar utveckling. LÄS MER

  2. 7. “Högläsning lägger grunden till all fortsatt utveckling egentligen” : En inblick i pedagogers syn på högläsningens erbjudanden

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Cornelia Johansson; Sarah Söderberg; [2022]
    Nyckelord :högläsning; förskola; pedagoger; erbjudanden; affordance;

    Sammanfattning : Denna studie handlar om ‘affordances’ (erbjudanden) genom högläsning där syftet är att få en inblick i hur pedagoger beskriver de erbjudanden som högläsningssituationer kan ge barnen. Förskolan har som uppdrag att ge barnen förutsättningar att genom högläsning få utveckla sitt språk. LÄS MER

  3. 8. ”Vi vuxna måste inte bara vara närvarande, utan även härvarande” : En studie om förskollärares arbetssätt och förhållningsätt för att främja relationsbyggande och gemenskap i barngruppen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Miriam Erkapers; Susanne Lindh; [2022]
    Nyckelord :kamratkultur; förskollärare; inkludering; exkludering; gemenskap; stöttning;

    Sammanfattning : Syftet med vår studie är att undersöka hur förskollärare arbetar med att främja barns relationer i förskolan och hur de ser på sitt uppdrag utifrån läroplan för förskolan. Vi undersöker även hur förskollärare tolkar barns relationsbyggande under fri lek, i termer av inkludering och exkludering. LÄS MER

  4. 9. Hur läroplanens utformning kring begreppet värdegrund förändrats över tid : En kvalitativ innehållsanalys om hur utformningen av begreppet värdegrund förändrats över tid.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet

    Författare :Emelie Thorin; [2022]
    Nyckelord :Preschool; curriculum; value base; Förskola; läroplan; värdegrund;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur läroplanens skrivningar kopplat till värdegrund har förändrats och vad det är för skillnader i skrivningarna som framkommer. Jag kommer gå tillbaka och studera det pedagogiska programmet för förskolan och även den läroplan som ligger till grund för förskolans verksamheter i dagsläget. LÄS MER

  5. 10. Förskollärares tolkningsutrymme i Lpfö18 : En kvalitativ intervjustudie med fokus på musik och flerspråkighet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå,

    Författare :Pim Ehrelind; Emma Sundstedt; [2022]
    Nyckelord :läroplanen; tolkningsutrymme; förskollärare; ramfaktorteori; kvalitativ metod;

    Sammanfattning : Förskolans läroplan förmedlar den värdegrund som verksamheten ska vila på, samt de mål och riktlinjer förskollärare ska förhålla sig till. Målen i läroplanen formulerar vad förskollärares arbete ska innehålla men inte hur arbetet ska gå till. LÄS MER