Sökning: "värdegrund högskola"

Visar resultat 1 - 5 av 200 uppsatser innehållade orden värdegrund högskola.

  1. 1. "Det är inte det jag är här för, jag är här för att undervisa" : En studie över hur ämneslärare i dans tolkar och förhåller sig till gymnasieskolans fostrande uppdrag

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms konstnärliga högskola/Institutionen för danspedagogik

    Författare :Sara Bergström; Hanna Persson; [2023]
    Nyckelord :dance pedagogy; curriculum; fostering; upper-secondary school; democracy; prosocial behaviour; subjectification; danspedagogik; värdegrund; fostran; gymnasieskola; demokrati; prosocialt beteende; subjektifiering;

    Sammanfattning : The Swedish school’s fostering assignment is a well-researched field within social science, but there is a lack of research regarding the assignment related to dance. Therefore, the purpose of this study is to contribute to an understanding of the fostering assignment in relation to dance. LÄS MER

  2. 2. Inkludering på fritidshemmet : En kvalitativ analys av intervjuer med fritidshemspersonal

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Annika Strömstedt; [2023]
    Nyckelord :Inclusion; Participation; Clarifying pedagogy; Relationships; Adjustments; Leisure centres; Inkludering; Delaktighet; Tydliggörande pedagogik; Relationer; Anpassningar; Fritidshem;

    Sammanfattning : I skolan så ska utbildningen vara likvärdig, och det betyder att man behöver ta hänsyn till elevers olika förutsättningar och behov. Att skapa en verksamhet som är anpassad för alla individer, vilket betyder att ibland behöver man göra anpassningar. LÄS MER

  3. 3. Utanförskapet i Svinalängorna : En studie av den didaktiska potentialen i Susanna Alakoskis roman Svinalängorna

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Johanna Jakobsson; [2023]
    Nyckelord :Didactic potential; fundamental values; Svinalängorna; exclusion; Didaktisk potential; värdegrund; Svinalängorna; utanförskap;

    Sammanfattning : The aim of this study is to examine the didactic potential of Susanna Alakoski’s portray of exclusion in the novel Svinalängorna, in relation to the fundamental values stated in the Swedish school curriculum. Reflections about didactic deliberations related to the novel are also included in the study. LÄS MER

  4. 4. Den dubbla stereotypen i flickböcker : En litteraturdidaktisk studie av karaktärerna Kitty Drew och Lotta Månsson

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för kultur och lärande

    Författare :Julia Adolfsson-Virta; [2023]
    Nyckelord :Didaktisk potential; värdegrund; genus; litteraturdidaktik; skönlitteratur; flickböcker; Kitty Drew; Lotta Månsson.;

    Sammanfattning : The aim of this paper is to examine the didactic potential of the books: Kitty and The Witch Tree Symbol, Kitty and the Mystery of the Stolen Books, Yes, See Lotta and Dear Lotta. All these booksbelong to the B. LÄS MER

  5. 5. Antigone och Medea: moderna kvinnor i en omodern tid : Didaktisk potential i två antika tragedier ur ett genusteoretiskt perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Emma Zetterström; [2023]
    Nyckelord :didactic potential; core values; gender contract; gender roles; norm-breaking; oikos; polis; didaktisk potential; värdegrund; genuskontrakt; könsroller; normbrytande; oikos; polis;

    Sammanfattning : This study aims to investigate the didactic potential inherent in Sophocles' Antigone and Euripides' Medea within the framework of the Swedish school curriculum, coupled with its value-based assignment viewed through a gender theoretical perspective. The primary inquiries guiding this study are as follows: What pedagogical possibilities reside in the tragedies of Antigone and Medea concerning gender dynamics and their alignment with the educational objectives of the Swedish curriculum? In what ways do Antigone and Medea diverge in their treatment of gender-related themes? Additionally, what pedagogical considerations must educators bear in mind when addressing the teaching of Antigone and Medea across various instructional contexts? The theoretical foundations underpinning this investigation encompass gender theory and the theory delineating didactic potential in fiction, positing that literature possesses the capacity to foster critical thinking concerning foundational values. LÄS MER