Sökning: "värdekänslig design"

Hittade 3 uppsatser innehållade orden värdekänslig design.

  1. 1. Value Sensitive Future of Persuasive Technology in Retail : Multi-Stakeholder Approach

    Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Dominika Grossova; [2023]
    Nyckelord :persuasive technology; value sensitive design; ethics in HCI; multi-stakeholder appraoch; artificial intelligence; retail; övertygande teknologi; värdekänslig design; etik i HCI; flerpartsperspektiv; artificiell intelligens; detaljhandel;

    Sammanfattning : Persuasive technology is becoming increasingly prevalent in the retail industry, often to influence customer behaviours and increase sales. This study explores multi-stakeholder perspectives on the values, ethical considerations, and possible risks associated with the implementation of such persuasive technologies. LÄS MER

  2. 2. Att främja aktiva och medvetna val gällande hållbarhet hos e-handelskunder

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för teknik och samhälle (TS)

    Författare :Zandra Nilsson; Jesper Lindberg; [2021]
    Nyckelord :Sustainability; Information Architecture; Measuring Sustainability; Value-sensitive Design VSD ; Sustainability data model; Hållbarhet; Informationsarkitektur; Bedöma hållbarhet; Värdekänslig design VSD ; Hållbarhetsmodell;

    Sammanfattning : This study aims to investigate how to work with sustainability in e-commerce, with a focus on making information available to the consumer as well as how this could be conceptualized. This requires a multidisciplinary approach, with domain knowledge based on environmental science and additional knowledge in information and computer science. LÄS MER

  3. 3. Hantering av den personliga integriteten inom e-handel : Enkätundersökning för registrerade användare på sidan tradera. Värden inom den personliga integriteten tas fram och andra viktiga faktorer för ett e-handelsföretag

    Kandidat-uppsats, Institutionen för kommunikation, medier och it

    Författare :Robert Ternström; [2012]
    Nyckelord :privacy; value sensitive design; e-commerce and initial trust; personlig integritet; värdekänslig design; e-handel; inledande förtroende;

    Sammanfattning : Allt fler företag väljer att vara webbaserade och ägna sig helt till e-handel. Samtidigt fortsätter antalet e-handelsföretag att öka i antal kraftigt. Företagens behov av personlig information och kunddata har även ökat för att förbli konkurrenskraftiga. LÄS MER