Sökning: "vad är arbetsro i skolan"

Visar resultat 1 - 5 av 18 uppsatser innehållade orden vad är arbetsro i skolan.

  1. 1. Akademiska pauser och dess inverkan i klassrummet : En litteraturstudie som jämför lågintensiva och medel- eller högintensiva aktiviteter i skolan.

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för hälsovetenskaper

    Författare :Martin Sundqvist; Elin Philipsson; [2021]
    Nyckelord :Akademisk paus; fysisk aktivitet; mindfulness och kognitiva funktioner.;

    Sammanfattning : Dagens skola präglas av ett friare arbetssätt med högre krav på individen än tidigare. Dagens undervisning möter inte alla elevers behov i skolan. Andelen elever som omfattas av åtgärdsprogram ökar och skolan lyckas inte sätta in stöd för alla som är i behov av det. LÄS MER

  2. 2. Vad behöver barn för en lyckad skolgång? : Beskrivningar från högstadiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Anna Emanuelz; Erika Ström; [2020]
    Nyckelord :childrens voices; needs; sucessfull school; weelbeing; secondary school; barns röster; behov; lyckad skolgång; högstadium;

    Sammanfattning : Den här småskaliga studiens syfte är att undersöka vilka behov barn på högstadiet har för en lyckad skolgång. Att uppleva en lyckad skolgång avser i studien att barn känner välmående och utvecklas kunskapsmässigt i skolan. LÄS MER

  3. 3. EHM – en ledstjärna i det hälsofrämjande och förebyggande arbetet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Christine Edlund; Anna Rengbo; [2020]
    Nyckelord :EHM; Förebyggande arbete; Hälsofrämjande arbete; Systemteori; Tvärprofessionellt perspektiv;

    Sammanfattning : SammanfattningRengbo, Anna & Edlund, Christine. (2020). EHM – en ledstjärna i det hälsofrämjande och förebyggande arbetet. Specialpedagogprogrammet, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö universitet, 90 hp. LÄS MER

  4. 4. "Närmare varandra" : - hur den fysiska lärmiljön kan främja delaktighet och acceptans

    Magister-uppsats, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Zahra Al-Naib; Jessica Blomgren; Tåve Hagström; [2017]
    Nyckelord :Delaktighet; fysisk lärmiljö; acceptans; tillgänglig undervisnng; förändringsarbete; variation och flexibilitet;

    Sammanfattning : Utformandet av våra klassrum och fysiska lärmiljöer har i stort sett varit detsamma i flera hundra år, trots att villkoren och syftet med undervisningen har förändrats. För att “en skola för alla” verkligen ska kunna tillgodose allas rätt till likvärdig utbildning måste delaktigheten öka i den pedagogiska, sociala och fysiska lärmiljön. LÄS MER

  5. 5. Arbetsro i skolan – När? Var? Hur? : En kvalitativ undersökning av när arbetsron är som bäst samt dess förutsättningar

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Väst/Avd för utbildningsvetenskap och språk

    Författare :Amanda Lauridsen; [2015]
    Nyckelord :Klassrumssituationen; arbetsro; skola;

    Sammanfattning : Bakgrund: Hur man skapar den bästa arbetsron i klassrummet verkar ständigt vara ett återkommande problem ute på skolorna. Vissa lektioner är bättre än andra och detta kanske inte alltid går att styra över. LÄS MER