Sökning: "vad är diskurspsykologi"

Visar resultat 1 - 5 av 36 uppsatser innehållade orden vad är diskurspsykologi.

  1. 1. Den sociala konstruktionen av ålder och kompetens i förskolan : En diskurspsykologisk analys av pedagogers porträtteringar av 1-3 åringars kompetens

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Emma Herstorp Rönn; Alice Pettersson Lindström; [2022]
    Nyckelord :Children s competence; age; subject position; interpretive repertoire; discourse psychology; approach; preschool; didactics; education; Barns kompetens; ålder; subjektsposition; tolkningsrepertoar; diskurspsykologi; barnsyn; förskola; didaktik; förhållningssätt; utbildning;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att identifiera sociala konstruktioner av 1-3 åringars ålder och kompetens, genom att analysera hur pedagoger porträtterar de yngsta barnen. Detta görs genom diskurspsykologisk analys av pedagogers uttalanden i samtal om omsorg och undervisning, utifrån studiens tre frågeställningar; Hur talar förskollärare och barnskötare om 1-3 åringars kompetens? Vad framställs som sanningar om 1-3 åringars kompetens? Vilja subjektspositioner tillskrivs 1-3 åringar? Diskurspsykologi har agerat som både epistemologisk och metodologisk utgångspunkt i denna studie. LÄS MER

  2. 2. Barns delaktighet i beslut som rör dem, tillgång eller hot? : - En studie om hur barns delaktighet konstrueras i pedagogers samtal.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Linnea Ekman; Felicia Österbom; [2021]
    Nyckelord :Barns delaktighet; fokusgruppsamtal; förskola; socialkonstruktionism; diskurspsykologi; förskollärare;

    Sammanfattning : Denna studie har undersökt hur barns delaktighet i beslut som rör dem konstrueras i pedagogers samtal då det är något som saknades i den tidigare forskningen. Studien är av relevans för all verksam personal inom förskola som möjliggörare för barns delaktighet i beslut som rör dem. LÄS MER

  3. 3. "Samspel sker ju mellan individer eller människor" : En kvalitativ studie som belyser förskollärares beskrivningar om barns samspel

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Elin Björnstedt; Beatrice Ekdahl; [2021]
    Nyckelord :Diskursanalys; diskurspsykologi; extremisering; förskola; förskollärare; retorik; samspel; socialkonstruktionism och variation;

    Sammanfattning : Den här studien har framkommit då vi sett en problematik om att barn blir avvisade av sina kamrater i förskolan. Det har lett till att de inte fått samma möjlighet att utveckla sina sociala och kommunikativa förmågor. LÄS MER

  4. 4. Hållbara förskollärare : Yrkesverksamma resonerar kring förskolläraryrkets hållbarhet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Roxina Möller; Rebecka Nordin; [2020]
    Nyckelord :förskollärare; rektor; psykisk hälsa; social hållbarhet; professionsutveckling; socialkonstruktionism; diskurspsykologi;

    Sammanfattning : Följande kvalitativa studie avser att finna arbetssätt som främjar förskollärarprofessionens sociala hållbarhet. Det eftersom en stor del rapporter vittnar om ett ohållbart klimat i förskollärarens yrkesroll med allt fler sjukskrivningar. LÄS MER

  5. 5. Det finns för många ord liksom! : En diskursanalytisk studie om sånglärares konstruktion av benämningar rörande röstregister

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för konstnärliga studier (from 2013)

    Författare :Miriam Löfberg; [2020]
    Nyckelord :voice teaching; voice registers; pedagogy; voice; discourse analysis; focus groups; sångundervisning; röstregister; pedagogik; sångrösten; diskurspsykologi; fokusgrupper;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka sånglärares syn på röstbenämningar och röstkvaliteter inom sångundervisning samt deras beskrivningar av arbetet med röstregisterbenämningar i undervisningen. Studiens teoretiska ramverk utgörs av diskursanalys med en diskurspsykologisk ansats. LÄS MER