Sökning: "vad är en pedagogisk frågeställning"

Visar resultat 1 - 5 av 25 uppsatser innehållade orden vad är en pedagogisk frågeställning.

  1. 1. Skollokaler, trivsel, trygghet och lärande : Erfarenheter och uppfattningar bland grundskolelärare och rektorer

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Bo Fritzson; [2022]
    Nyckelord :akustik; gemenskap; grundskola; inomhusmiljö; pedagoger; undervisning;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att tolka och förstå lärares och rektors erfarenheter och uppfattningar om elevers behov, eventuell påverkan på undervisning och lärande samt pedagogiska strategier och planering vad avser skollokaler. Fokus ligger på den fysiska inomhusmiljön i skolans lokaler. LÄS MER

  2. 2. Elevröster om undervisning för välbefinnandeen : en studie om elevers beskrivningar av en undervisning som främjar välbefinnande

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Malin Jisander; Anneli Anbelin; [2021]
    Nyckelord :well-being; learning; student voices; student views; classroom learning; health promotion; positive school; pedagogy; student influence; student participation; mental health; Välbefinnande; elevröster; hälsofrämjande undervisning; delaktighet; inflytande; didaktik; pedagogisk psykologi; pedagogik;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställning Syftet med studien är att bidra med kunskap om elevers uppfattningar om vilka faktorer i undervisningen som främjar deras välbefinnande. Genom att låta elever beskriva den undervisning som de anser främjar deras välbefinnande finns en förhoppning om att bidra med värdefull kunskap som kan tillföra förståelse för hur undervisningen skulle kunna utvecklas för att främja elevers välbefinnande. LÄS MER

  3. 3. Korridorsbarn i klassrummet? En systematisk litteraturstudie om klassrumsstrategier för adhd-elever

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

    Författare :Anna Helander Ekberg; Anna Jadehill; [2020-09-01]
    Nyckelord :ADHD; Special Needs Students; Classroom Techniques; Classroom Management; Inclusion; Inclusive Education; Access to Education; Learning Strategies;

    Sammanfattning : Studiens syftar till att undersöka om man utifrån forskning på vad lärare gör för att underlätta för adhd-elever, kan dra slutsatser om olika klassrumsstrategiers effektivitet och användbarhet. ”Adhd-elever” används i studien som signalbeteckning för att representera elever som i klassrummet uppvisar beteenden vilka uppfattas symptomatiska för adhd, oberoende av eventuell ställd diagnos. LÄS MER

  4. 4. Pedagogisk dokumentation i förskolan. : En intervjustudie om förskollärares uppfattning av pedagogisk dokumentation i förskolan.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Linda Larsson; [2020]
    Nyckelord :Documentation; Pedagogical documentation; Preschool; Preschool teacher; Dokumentation; Förskola; Förskollärare; Pedagogisk dokumentation;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka vad förskollärare har för uppfattning av pedagogisk dokumentation. Studiens frågeställning tar upp hur förskollärare uppfattar den pedagogiska dokumentationen samt hur förskollärare använder den pedagogiska dokumentationen för att utveckla förskolans utbildning. LÄS MER

  5. 5. Transspråkande i klassrummet : En litteraturstudie om transspråkande som strategi för flerspråkiga elevers språk-, kunsskaps- och identitetsveckling i grundskolans tidigare år

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Anna Hansson; Aiah Aleid; Elin Persson; [2020]
    Nyckelord :Translanguaging; multilingualism; teaching methods; second language learners; language development; identity; Transspråkande; flerspråkighet; undervisningsmetoder; andraspråkselever; språkutveckling; identitet;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka vad svensk och internationell forskning visar om hur transspråkande används för att stötta språk-, kunskaps- och identitetsutveckling i det flerspråkiga klassrummet. Studien är en systematisk litteraturstudie som diskuteras i förhållande till sociokulturell teori och transspråkande som pedagogisk strategi. LÄS MER