Sökning: "vad är fakta förståelse färdighet förtrogenhet"

Visar resultat 1 - 5 av 18 uppsatser innehållade orden vad är fakta förståelse färdighet förtrogenhet.

  1. 1. En resa genom kunskapsvärldar : En intervjustudie om SO-lärares beskrivningar av kunskap i relation till läroplanens formulerade kunskapsformer

    Master-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för pedagogik och didaktik

    Författare :Marcus Danielsson; [2021]
    Nyckelord :Lärare; kunskapssyn; kunskapsformer; bedömning; undervisning; planering; läroplan;

    Sammanfattning : Denna studies syfte är att öka kunskapen om SO-lärares (samhällsorienterande ämnena) beskrivningarav kunskap och att undersöka hur dessa relaterar till läroplanens utvidgade kunskapsbegrepp, vilketuttrycks som att kunskapsformerna fakta, förståelse, färdighet och förtrogenhet ska förutsätta varandraoch balanseras i undervisningen. Kunskapsbegreppet har en lång historik inom filosofin men är relativtoutforskat i didaktiska sammanhang, vilket kan te sig motsägelsefullt. LÄS MER

  2. 2. Vilka kunskapssyner präglar lärares undervisning?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Michelle Karlbrand; Johan Stigendal; [2016]
    Nyckelord :Kunskapssyn; Summativ; Formativ; Lärare;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att försöka få en förståelse för vilka kunskapssyner lärare har och om de känner att det speglas i deras undervisning. Anledningen till att vi valde att rikta in oss på detta ämne var att vi är nyfikna på vilka kunskapssyner lärare har. Vi har då valt att intervjua fem lärare till vår undersökning. LÄS MER

  3. 3. Den goda kunskapen

    Magister-uppsats, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Fredrik Eriksson; [2014]
    Nyckelord :kunskap; ontologi; epistemologi; hermeneutik; Aristotles; episteme; techne; fronesis; Svenska; ämnesplan; textanalys; läroplan; bildning;

    Sammanfattning : Detta arbete cirkulerar det vida begreppet kunskap. Genom att fokusera begreppet till en bestämd ontologisk och epistemologisk sfär, och med hjälp av Aristoteles kunskapsanalys konkretisera det, tillämpas ett analytiskt greppbart kunskapsbegrepp på gymnasieskolans svenskämnesplan. LÄS MER

  4. 4. Vad är det yrkeslärarna bedömer?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Camilla Wallin; [2014]
    Nyckelord :Bedömning; bedömning inom yrkesutbildning; yrkeslärares syn på styrdokument; svårigheter för yrkeslärare att följa styrdokumenten.;

    Sammanfattning : Syftet med denna kvalitativa fallstudie är att undersöka vad yrkeslärare grundar sin bedömning och betygssättning på i yrkesämnet, hur de väljer att dokumentera denna och även hur relevanta Skolverkets styrdokument är för dem i det arbetet. Studien har undersökt vad 5 stycken olika yrkeslärare på en gymnasieskola upplever att de går efter vid densamma via en strukturerad intervju enligt de etiska principer som gäller. LÄS MER

  5. 5. "Tar man bort konst försvinner folks tankar" : En studie om estetiska lärprocesser och ämnesintegration i gymnasieskolan

    Kandidat-uppsats, Konstfack/Institutionen för Bildpedagogik (BI)

    Författare :Annika Thoré; [2014]
    Nyckelord :bild; ämnesintergration; estetiskalärprocesser igymnasieskolan;

    Sammanfattning : Utifrån intresset för estetiska lärprocesser och hur det påverkar elevers lärande i ämnesintegration har jag gjort en undersökning i årskurs ett på gymnasiets estetiska program om elevers lärande genom estetiska lärprocesser i ämnesintegration. Syftet är att tydliggöra vad den estetiska lärprocessens bidrar med vid ämnesintegrering. LÄS MER