Sökning: "vad är hemkunskap"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden vad är hemkunskap.

  1. 1. ”Det är som hemkunskap, inte att man bakar saker utan hur man betalar räkningar och sånt” : En intervjustudie om en skolklass och deras lärares upplevelser av samhällskunskapsämnet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Ellen Hägg; [2020]
    Nyckelord :intervjustudie; samhällskunskap; årskurs 4–6; upplevelser; lustfyllt lärande; fostransuppdrag;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att ta reda på hur en skolklass och deras lärare upplevde ämnet samhällskunskap, vad de tyckte var det roligaste och tråkigaste, viktigaste och minst viktiga inom samhällskunskap. Studien baserades på en kvalitativ metod och grundade sig på intervjuer med 20 elever och deras lärare i samhällskunskap. LÄS MER

  2. 2. "Hälsa är att må bra kroppsligt och mentalt livet ut" : En studie om idrotts-lärares syn på hälsa i sin undervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap

    Författare :Helena Adriansson; [2014]
    Nyckelord :Idrottslärare;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställningar Syftet med denna studie var att undersöka lärares syn på hälsa i ämnet idrott och hälsa och deras tolkning av kursplanen. För att kunna uppfylla syftet utformades tre frågeställningar: (1) Ur vilket/vilka perspektiv ser lärarna på hälsa? (2) Hur tolkar lärarna "hälsa och livsstils-delen" i kursplanen? (3) Hur hanterar lärarna inom ämnet idrott och hälsa hälsoperspektivet i undervisningen? Metod Metoden som användes var kvalitativ och baserades på intervjuer. LÄS MER

  3. 3. Hälsoundervisning i skolan : Är det nödvändigt?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap

    Författare :Emelie Efraimsson; [2013]
    Nyckelord :hälsa; hälsoundervisning; jämförelse mellan lärare och elever; skolan; idrott;

    Sammanfattning : Sammanfattning Syfte och frågeställningar Syftet med undersökningen var att jämföra hur lärare och personal på en högstadieskola i Stockholm arbetar och tänker kring hälsa i undervisningen samt hur eleverna uppfattar hälsoundervisningen. Utifrån syftet har dessa frågeställningar skapats: Hur kan man som lärare dels i idrott och hälsa, biologi samt hemkunskap, jobba med hälsa i undervisningen? Vad anser lärarna och personal är viktigt i hälsoundervisningen? Hur uppfattar eleverna hälsoundervisningen? Metod I studien användes en kvalitativ metod och insamling av data med hjälp av intervjuer för att få ingående och djupa svar på frågeställningarna. LÄS MER

  4. 4. Hälsobegreppets innebörd ur ett elevperspektiv – i förhållande till idrott & hälsa ämnets kursplan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap

    Författare :Veronica Björkenstig; [2012]
    Nyckelord :Hälsa; Elevperspektiv; Idrottsundervisning;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka vad elever i årskurs 7 och 8 anser att hälsa är och hur de upplever att de arbetar med hälsa i ämnet idrott och hälsa i skolan. Frågeställningarna som studien bygger på är: Varför och hur vill eleverna arbeta med ämnet, hur upplever de att de arbetar med hälsa i ämnet idrott & hälsa och vilken innebörd har ordet hälsa för eleverna? Studien lägger fokus på elevers personliga tankar om begreppet hälsa samt hur de uppfattar att de arbetar med begreppet och dess innebörd på idrott och hälsa lektionerna i skolan. LÄS MER

  5. 5. Konsumentekonomi i skolämnet hemkunskap/hem och konsumentkunskap. En analys av läroböcker 1982-2008 i relation till styrdokument

    C-uppsats,

    Författare :Nassima REZAGHOLI; Helena Weibull; [2010]
    Nyckelord :Konsumentekonomi; Styrdokument; Läroböcker; Hemkun;

    Sammanfattning : SammanfattningSyftet med denna studie är att undersöka hur textens innehåll av kunskapsområdet konsumentekonomi iläroböcker i hemkunskap/hem- och konsumentkunskap har förändrats relaterat till läroplanerna Lgr 80 och Lpo94. Avsikten är att utifrån grundskolans läroböcker belysa, analysera och jämföra texterna i några utvaldaläroböckerna mellan åren 198-008. LÄS MER