Sökning: "vad är inlärningsförmåga"

Visar resultat 1 - 5 av 24 uppsatser innehållade orden vad är inlärningsförmåga.

  1. 1. Optimal Gait Control of Soft Quadruped Robot by Model-based Reinforcement Learning

    Master-uppsats, KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)

    Författare :Niu Xuezhi; [2023]
    Nyckelord :Quadruped Robots; Soft Robotics; Reinforcement Learning; Gait Control; Model-Based Control Optimization; Kvadrupedroboter; Mjukrobotik; Förstärkningsinlärning; Gångkontroll; Optimering av robotkontroll;

    Sammanfattning : Quadruped robots offer distinct advantages in navigating challenging terrains due to their flexible and shock-absorbing characteristics. This flexibility allows them to adapt to uneven surfaces, enhancing their maneuverability. LÄS MER

  2. 2. Artificiell intelligens i utbildningen: Utforska effekter av ChatGPT gällande inlärningstid och studenters upplevda nytta

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för informatik

    Författare :Kasper Nordkvist; Emerick Trieton; [2023]
    Nyckelord :ChatGPT; Inlärningstid; Nytta; Social learning theory; Desirable difficulties; Proximal learning framework; Technology and Engineering;

    Sammanfattning : I denna kandidatuppsats undersöker vi hur ChatGPT påverkar universitetsstudenters inlärningstid samt hur de uppfattar ChatGPTs nytta. Eftersom ChatGPT är ett nytt verktyg som fått stor spridning i hela världen, och inte minst i universitetsvärlden, finns det lite data om hur den används samt hur den faktiskt kan komma att påverka studenters inlärningstid. LÄS MER

  3. 3. Förskollärares förhållningssätt om barns matematiska inlärningsförmåga

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Madna Taraghi Talab; [2023]
    Nyckelord :matematik; undervisning; förskollärares ansvar; samspel; förhållningssätt; lärmiljö; kunskap;

    Sammanfattning : Syfte Syftet med denna studie är att undersöka förskollärares beskrivningar kring hur pedagoger arbetar för att främja barnens matematikutveckling. Studien utgår från Lev Vygotskijs sociokulturella teori, där utveckling och lärande i socialt samspel är centralt, samt Bishops sex matematiska aktiviteter som teoretisk analysram. LÄS MER

  4. 4. Utomhuspedagogik i de naturorienterande ämnena : Ett komplement till den ordinarie klassrumsundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Anna Emanuelsson; Linn Friberg-Pedersen; [2021]
    Nyckelord :utomhuspedagogik; utomhusundervisning; utemiljö; naturorienterande ämnen; grundskola;

    Sammanfattning : Detta är en litteraturstudie som har för avsikt att undersöka hur utomhuspedagogik kan användas och planeras i grundskolans naturorienterande ämnesundervisning, samt vad den har för betydelse för elevernas lärande. Studien behandlar vad utomhuspedagogik innebär och hur de didaktiska frågorna kan vägleda och stödja läraren i sin planering. LÄS MER

  5. 5. Utomhuspedagogik och naturvetenskap – inlärnings- och hälsoeffekter

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

    Författare :Anna Brzezinski; Elin Frank Granberg; [2021]
    Nyckelord :health; health impact; learning; science; outdoor education; hälsa; hälsopåverkan; lärande; naturvetenskap; utomhuspedagogik;

    Sammanfattning : Denna kunskapsöversikt inriktar sig mot utomhuspedagogik i lågstadiet inklusive förskoleklassen. Syftet med arbetet har varit att ta reda på hur utepedagogik och regelbunden utevistelse påverkar elever både ur ett inlärningsperspektiv samt ur ett hälsoperspektiv. LÄS MER