Sökning: "vad är konsumtionssamhälle"

Visar resultat 1 - 5 av 41 uppsatser innehållade orden vad är konsumtionssamhälle.

  1. 1. Kommunikation om (o)hållbar konsumtion? : En kritisk diskursanalys om en influencers kommunikation om konsumtion och hållbarhet med utgångspunkt i studieobjektet Rodja Pazooki

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Kajsa Hedlund Ulvdell; [2022]
    Nyckelord :Greenwashing; hållbarhet; influencers; Instagram; konsumtion; konsumtionssamhälle; kritisk diskursanalys;

    Sammanfattning : Följande studie ämnar undersöka hur Rodja Pazooki kommunicerar om konsumtion respektive hållbarhet för att urskilja vilka diskurser som skapas och om det finns en motsättning i kommunikationen. Studien kommer att undersöka på vilket sätt Rodja Pazooki uppmuntrar till konsumtion samtidigt som hon uppmuntrar till hållbarhet. LÄS MER

  2. 2. Konsumerar vi för att leva, eller lever vi för att konsumera? : En kvalitativ studie om unga individers konsumtionsvanor och miljömedvetenhet

    Kandidat-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för ekonomi, teknik och samhälle

    Författare :Amanda Johansen; [2019]
    Nyckelord :Consumption; consumption society; environment; environmental knowledge; young individuals; Konsumtion; konsumtionssamhälle; miljö; miljömedvetenhet; unga individer;

    Sammanfattning : Konsumtionen har idag blivit en stor del av samhället och människans vardagliga liv. Särskilt hos unga individer förekommer det en benägenhet att konsumera mer för att uppnå en högre social status och skapa en identitet genom konsumtionen. LÄS MER

  3. 3. Hur kommuniceras klimatfördelarna med att bygga flerbostadshus i trä

    Kandidat-uppsats, SLU/Dept. of Forest Economics

    Författare :Martin Söderlund; [2019]
    Nyckelord :hållbar marknadsföring; makromodell av kommunikation; marknadsföringsmix; mikromodell av kommunikation; marketing mix; macro model of communication; micro model of communication; sustainable marketing;

    Sammanfattning : I takt med en ökad konsumentmedvetenhet och kunskap kring konsumtionens klimatpåverkan kritiseras traditionella strategier inom marknadsföring allt hårdare. Kritiken har framförallt handlat om marknadsförares främjande av överkonsumtion och att på så sätt ha bidragit att skapa ett ohållbart konsumtionssamhälle. LÄS MER

  4. 4. Konsumtionslandet - där tillfredsställelsen är ett faktum : en kvalitativ intervjustudie av konsumtionsbeteende

    Kandidat-uppsats, SLU/Dept. of Urban and Rural Development

    Författare :Hannah Hjalmarsson; [2018]
    Nyckelord :konsumtion; beteende; miljöpåverkan; kvalitativa intervjuer; konsumtionssamhälle; kläder;

    Sammanfattning : Är konsumtionssamhället evigt? Om så är fallet behöver vi ta fram strategier som ser till att påverkan från konsumtionen i konsumtionssamhället inte fortsätter påverka miljön negativt. Utvinningen och tillverkningen av resurser för att producera de produkter vi konsumerar har en negativ effekt. LÄS MER

  5. 5. Ett spel för galleriet : en studie om svensk spelreklam

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Filip Tagesson; Sebastian Ekström; [2018]
    Nyckelord :Gambling; Winning; Gambling culture; Consumer culture theory; Representations; Semiotics; Spel; Vinnande; Spelkultur; Consumer culture theory; Representationer; Semiotik;

    Sammanfattning : Studien har utgångspunkt i den föreslagna upplösningen av det svenska spelmonopolet. Lagregleringen föreslås träda i kraft i början av 2019 för att tillåta privata spelaktörer att både agera och marknadsföra sig på den svenska spelmarknaden på lika villkor som de statligt ägda spelbolagen idag har. LÄS MER