Sökning: "vad är logiskt tänkande"

Visar resultat 1 - 5 av 14 uppsatser innehållade orden vad är logiskt tänkande.

  1. 1. Skolmatematikens existensberättigande : Lärares argument för allmän gymnasiematematik

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Oskar Lilja; [2022]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Matematikundervisning har länge tillskrivits vitt skilda positiva effekter, som förbättrat logiskt tänkande, filosofisk förmåga, självdisciplin, självkänsla, kritiskt tänkande och demokratisk delaktighet. Någon konsensus om undervisningens mål har varit svår att finna, liksom faktiska bevis för att alla dessa mål främjas av den stora mängd tid som barn och unga lägger på att arbeta med skolans matematik. LÄS MER

  2. 2. Är gymnasieskolans matematik adekvat? : En Delfistudie med samhällets medverkan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, KTH/Lärande

    Författare :Johan Hedengren; [2020]
    Nyckelord :mathematics; mathematics teaching; upper secondary school; society; Delphi study; Delphi method; matematik; matematikundervisning; gymnasieskolan; samhälle; kunskaper; förmågor; Delfistudie; Delfimetoden;

    Sammanfattning : Vi lever i en föränderlig värld. Globalisering, urbanisering och digitalisering är ledord i nuvarande samhällsutveckling. Hur påverkar denna föränderliga värld gymnasieskolans matematik? Det ledord som kanske ligger närmast och ingjuter störst påverkan för ämnet matematik är troligtvis digitalisering. LÄS MER

  3. 3. Varför mönster? : En kvalitativ studie om matematiklärares uppfattningar

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Jönköping/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Pär Fredriksson; [2019]
    Nyckelord :mönster; algebra; undervisning; elever;

    Sammanfattning : Matematik är uppbyggt av olika områden som alla hänger samman. Ett av de viktigaste områdena är algebra som ofta inleds med mönster och talföljder. Algebra har varit, och är fortfarande, svenska elevers svagaste område visar resultat från internationella jämförelser. LÄS MER

  4. 4. Kan elever lära sig matematik med ettor och nollor? : En systematisk litteraturstudie om lärandet av matematik med hjälp av programmering

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Sanna Juhlin; [2019]
    Nyckelord :Programmering; matematikinlärning; problemlösning.;

    Sammanfattning : För att skapa en överblick av det aktuella forskningsläget vad gäller gymnasieelevers tillägnande av matematiska kunskaper genom programmering genomfördes en systematisk litteraturstudie. Totalt valdes 14 artiklar ut för analys. LÄS MER

  5. 5. Alla sätt är bra utom de dåliga : Hur elever lär sig programmering.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Sophie Käll; Veronica Tolic´; [2018]
    Nyckelord :Programmering; sekvensering; elementary education; genus; CHERP;

    Sammanfattning : Under år 2017 kom en reviderad upplaga av Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011 (reviderad 2017), vilket innebär att det från och med höstterminen 2018 ställs högre krav på skolan att använda digitala verktyg samt att programmering införts i det centrala innehållet för årskurserna F-3. Vi har gjort en kunskapsöversikt som handlar om hur programmering kan introduceras för elever i åldrarna 4 till 9 år. LÄS MER