Sökning: "vad är mångkulturalism"

Visar resultat 1 - 5 av 18 uppsatser innehållade orden vad är mångkulturalism.

  1. 1. Transkulturella möten vid vård i livets slut : Vårdpersonals erfarenheter av transkulturella möten vid vård i livets slut - en litteraturöversikt

    Kandidat-uppsats, Marie Cederschiöld högskola/Institutionen för vårdvetenskap

    Författare :Miranda Frisk; Karolina Ramirez; [2023]
    Nyckelord :Transcultural nursing; End of life care; Palliative care; Health personnel’s experiences; Cultural competence; Transkulturell omvårdnad; Vård i livets slut; Vårdpersonals erfarenheter; Palliativ vård; Kulturkompetens;

    Sammanfattning : Bakgrund: Vård i livets slut innebär en ofta svår och komplex vårdsituation med många faktorer som skall tas hänsyn till för att främja livskvalitet och en värdig död. I en globaliserad värld med ökad migration och mångkulturalism sker transkulturella möten i vården allt oftare. LÄS MER

  2. 2. Vad är det som gör en europé till en europé? : En undersökning om hur samhällskunskapslärare konceptualiserar en europeisk identitet och hur de undervisar om det

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Didaktik i Samhällsämnena

    Författare :Adrian Hernandez Pérez; [2021]
    Nyckelord :Europe; European identity; identity formation; definition; evaluation; civics; upper-secondary school; Europa; europeisk identitet; identitetsutveckling; definition; värdering; samhällskunskap; gymnasieskolan;

    Sammanfattning : Sedan det officiella bildandet av EU så har idén om en gemensam europeisk identitet funnits. Både EU och Sverige har försökt förverkliga denna idé – det finns däremot forskning som tyder på att det är ett tämligen svårdefinierat koncept. LÄS MER

  3. 3. Historielärares syn på eurocentrism och mångkulturalism i kursplanen och i sin undervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Christofer Glans; Zeinab Hamie; [2021]
    Nyckelord :Eurocentrism; etnocentrism; historieundervisning; interkulturell; läroplan; mångkulturalism; mångkulturellt klassrum;

    Sammanfattning : Under våra praktikplatser och vid en granskning av kursplanen i historieämnet har vi reagerat på att stora delar av det centrala innehållet är väldigt Europa-centrerat. Det står även att vi som lärare bör arbeta mer med ett mångkulturellt perspektiv i vår undervisning. LÄS MER

  4. 4. Lärares syn på jämställdhet, genus och könsroller i skuggan av mångkulturalism och identitetssökning hos invandrarungdomar från Mellanöstern

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet

    Författare :Mirila Bardakji; Koshe Mahmod; [2020-03-09]
    Nyckelord :multikulturalism; patriarkalism; sociokulturalism; könsroller och genus; värdering; familj; identitet och multietnicitet; uppfostran;

    Sammanfattning : Syfte:Syftet med detta arbete är att undersöka vad patriarkalisk uppfostran har för roll i utkristalliseringen av synen på genusfrågan, könsroller och jämställdhet hos elever från Främre orienten enligt intervjuade pedagoger. Vi vill även med detta arbete få vetskap om vilka pedagogiska metoder modersmålslärare och andra pedagoger använder för att implementera den svenska värdegrunden och ge dessa elever en uppfostran i riktning mot jämställdhet och demokrati. LÄS MER

  5. 5. Det mångkulturella klassrummet! : -En litteraturstudie om inkludering, skolsamverkan och de didaktiska utmaningar läraren ställs inför i sin yrkesroll

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Rebecca Schiöld; [2019]
    Nyckelord :Inclusion; second language; multicultural classroom; multilingual school; Inkludering; mångkulturellt klassrum; svenska som andraspråk; flerspråkighet;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med denna systematiska litteraturstudie är att undersöka vad forskningen säger om hur elever med svenska som andraspråk inkluderas i det svenska klassrummet. I detta ligger även att klargöra samverkans betydelse samt lärarens utmaningar att inkludera elever med mångkulturalitet. LÄS MER