Sökning: "vad är makronivå"

Visar resultat 1 - 5 av 32 uppsatser innehållade orden vad är makronivå.

  1. 1. En kvalitativ studie om hur den digitala teknologin upplevs påverka socialitet och sociala relationer

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Sociologi

    Författare :Max Söderström; [2023]
    Nyckelord :digital teknologi; mobilanvändning; påverkan; socialitet; Social Sciences;

    Sammanfattning : Digital teknologi såsom mobiler och datorer har gett oss stora möjligheter till att kommunicera med varandra på ett snabbare och smidigare sätt än vad som tidigare inte var möjligt. Syftet med denna kandidatuppsats är att utveckla förståelse kring den upplevda påverkan digital teknologi har på våra sociala liv. LÄS MER

  2. 2. Koldioxidberäkningsverktyg som kan främja hållbara beteenden : Utveckling av ett användarvänligt verktyg för vägtransportens utsläpp

    Master-uppsats, KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)

    Författare :Emmy Lindberg; [2023]
    Nyckelord :carbon dioxide calculation; road transport; carbon literacy; sustainable behaviours; koldioxidberäkning; vägtransport; koldioxidlitteracitet; hållbara beteenden;

    Sammanfattning : Att minska koldioxidutsläppen är en av vår tids stora utmaningar. Transportsektorn bidrar till ökade växthusgaser, en tredjedel av Sveriges territoriella utsläpp kommer från inrikes transporter och vägtransport ansvarar för majoriteten av utsläppen. LÄS MER

  3. 3. Hur lärare i idrott och hälsa arbetar med och upplever dokumentation inför bedömning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen Idrottsvetenskap (IDV)

    Författare :Mikael Plym; Olivia Henningsson; [2023]
    Nyckelord :Curriculum; documentation practice; documentation tools; physical education and health; secondary school and upper secondary school; Dokumentationspraktik; dokumentationsverktyg; högstadiet och gymnasiet; idrott och hälsa; styrdokument;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur lärare i ämnet idrott och hälsa på högstadiet och gymnasiet upplever arbetet med dokumentation inför bedömning. Vidare vill studien svara på frågor som behandlar lärarnas syn på hur, vad och varför dokumentationen sker samt hur lärarna upplever den egna dokumentationspraktiken och hur denna påverkas av yttre faktorer. LÄS MER

  4. 4. BARN SOM BEFINNER SIG I RISKZONEN, ELLER SOM REDAN ÄR AKTIVA I KRIMINALITET : EN KVALITATIV STUDIE, UR ETT MYNDIGHETSPERSPEKTIV

    M1-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för hälsa, vård och välfärd

    Författare :Rebecca Larsdotter Hedlund; [2021]
    Nyckelord :Socialtjänsten; samverkan; barn och kriminalitet; normbrytande- och kriminellt beteende; risk- och skyddsfaktorer;

    Sammanfattning : SAMMANFATTNING Föreliggande studie har en kvalitativ ansats, där syftet är att genom semistrukturerade intervjuer undersöka och belysa socialsekreterares uppfattning av samverkans betydelse för barn som befinner sig i riskzonen, eller som redan är aktiva i kriminalitet. Även uppmärksamma eventuella hinder och framgångsfaktorer i socialtjänstens samverkan med centrala aktörer såsom föräldrar, skola och polis. LÄS MER

  5. 5. Ditt, mitt eller vårt – en litteraturstudie kring forskning om samarbete mellan skola och habiliterande verksamhet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Susanne Landén; [2020]
    Nyckelord :Gränssnitt; Habilitering; Litteraturstudie; Samarbete; Specialpedagogiska perspektiv;

    Sammanfattning : Förväntat kunskapsbidrag:I arbetet med elever i behov av särskilt stöd kan skolan behöva samarbeta med andraverksamheter för att stödet ska optimeras, till exempel samarbeta med habiliterandeverksamhet. Kunskapsbidraget i denna litteraturstudie är att vidga synen på samarbete mellan habiliterande verksamhet och skola genom att redogöra för på vilka olika sätt forskare beskriver samarbetet. LÄS MER