Sökning: "vad är musikterapi"

Visar resultat 1 - 5 av 24 uppsatser innehållade orden vad är musikterapi.

  1. 1. Musik, en överlevnadsstrategi för svarta kroppar

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Högskolan för scen och musik

    Författare :Aurelia Kisseih; [2023-05-24]
    Nyckelord :minoritetsstress; prestationsångest; förväntning; föreställning; mental träning; kristallmeditation; soundterapi; musikterapi;

    Sammanfattning : I åttonde klass gjorde vi en studieresa på Lindhagaskolan till Polen. Jag kommer inte ihåg så mycket av koncentrationslägren, utan mer några incidenter varav en, när en gumma kom fram och gapade ivrigt “picture picture”. Hon ställde sina två barn bredvid mig och började knäppa kort. LÄS MER

  2. 2. Om hur musikterapi definieras

    Kandidat-uppsats, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälle

    Författare :Fredrik Nestorsson Pettersson; [2020]
    Nyckelord :music therapy; philosophy of language; definition; musikterapi; språkfilosofi; definition;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att utforska och problematisera en specifik definition av musikterapi: den som användes av World Federation of Music Therapy från 1996 till 2011. Följande frågeställningar undersöks: vilket sorts språk används, på vilka sätt det finns outsagda förväntningar på förförståelse, vilken typ av definition den kan sägas vara samt om den är giltig och användbar. LÄS MER

  3. 3. Effekt på ordflöde vid strukturerad rytm- och musikterapi enligt Ronnie Gardiner

    Magister-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för neurovetenskap

    Författare :Viktoria Ahlman; [2020]
    Nyckelord :RGM; afasi; förvärvad hjärnskada; musikterapi; ordflöde;

    Sammanfattning : Ronnie Gardiner Method (RGM) is a multi-sensory training method aimed for peoplewith brain damage. The method is based on music, rhythm and movement. Previousstudies show that the method provides improved balance, gait, grip strength andworking memory and has positive effects regarding motor skills, cognition and on anemotional level. LÄS MER

  4. 4. ...vi gjorde tillsammans. Det är oslagbart! : En kvalitativ intervjustudie om musikundervisningens betydelse för elevers välbefinnande

    Magister-uppsats, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälle

    Författare :Lena Risdal; [2019]
    Nyckelord :musikundervisning; välbefinnande; musikterapi; sociokulturellt perspektiv; det intersubjektiva rummet; kvalitativa intervjuer; music education; well-being; music therapy; socio-cultural perspective; qualitative interviews;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att utifrån sociokulturellt perspektiv utforska tre lärares syn på hur musikundervisning kan bidra till elevers välbefinnande. Forskningsfrågorna är: På vilka sätt anser musiklärarna att de skapar ett gynnsamt intersubjektivt rum? Hur arbetar musiklärarna för att stärka elevernas identitet? Vad anser lärarna att de gör för att eleverna ska utvecklas? Som bakgrund presenteras musik som ämne i skolan, grupper i skolan samt forskning kring musikens påverkan på det intersubjektiva rummet och elevers välbefinnande. LÄS MER

  5. 5. Någonting har hänt : Essä

    Magister-uppsats, Stockholms konstnärliga högskola/Institutionen för skådespeleri

    Författare :Petra Werner; [2019]
    Nyckelord :Depression; kreativitet; kreativa processer; lek; improvisation; konstnärskap; konstnärlig identitet; scenskräck; skrivkramp; kris; kroppslighet; röstövningar; musikterapi; slumpen; intuition; skrivande; konstnärlig forskning;

    Sammanfattning : ”Jag visste alltid saker, strax innan de hände, vilka personer som skulle dyka upp bakom ett hörn, eller vad en person skulle säga. Det var ett sorts vetande som långt ifrån alltid var angenämt eller ens användbart, det bara var där. Men det var egentligen en bieffekt av något annat. LÄS MER