Sökning: "vad är särskilt med särskolan"

Visar resultat 1 - 5 av 15 uppsatser innehållade orden vad är särskilt med särskolan.

  1. 1. Det begränsade valet - vägledning i grundsärskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI)

    Författare :Angelica Zivlak Pflügler; Alice Jönsson; [2022]
    Nyckelord :särskoleelever; studie- och yrkesvägledare; vägledning; gymnasiesärskola; övergång;

    Sammanfattning : Uppsatsens syfte är att undersöka hur studie- och yrkesvägledare arbetar medgrundsärskoleelever i deras övergång till gymnasiesärskolan och vad som fungerar bra ellermindre bra i det arbetet. I inledningen presenteras forskning som påvisar att särskoleeleverär begränsade i sina framtida val och att personal inom särskolan behöver ha kompetens iatt stötta målgruppen i ett beslutfattande. LÄS MER

  2. 2. Vem är jag? : Elevers upplevelser av delaktighet och identitetsutveckling i gymnasiesärskolan utifrån tidigare skolgång.

    Magister-uppsats, Högskolan Kristianstad/Sektionen för lärande och miljö

    Författare :Malin Stoltz; [2015]
    Nyckelord :Delaktighet; elevperspektiv; gymnasiesärskola; identitet; tillhörighet; utvecklingsstörning;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att beskriva gymnasiesärskolelevers upplevelser utifrån tidigare skolgång, där de gått integrerat i grundskolan, samt synliggöra hur övergången till gymnasiesärskolan påverkar deras identitetsutveckling. Arbetet ger en översikt av tidigare forskning om utvecklingsstörning, styrdokument, specialpedagogiska perspektiv och identitet och delaktighet. LÄS MER

  3. 3. Elever i gränslandet mellan normal och svag begåvning. En diskursanalytisk studie av åtgärdsprogram

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Liselotte Larsson Fors; [2014-05-06]
    Nyckelord :normal och svag begåvning; diskursanalys; särskilt stöd; resurs; ska; helhet;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med studien är att i åtgärdsprogram undersöka hur specialpedagoger dokumenterar och synliggör de elever som finns i gränsområdet av normal och svag begåvning. Metod: Studien är en kvalitativ textanalys som har en diskursteoretisk ansats med en teoretisk bas inom det sociokulturella perspektivet. LÄS MER

  4. 4. Läsning i särskolan - ur ett elevperspektiv

    Master-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Nina Andersson; [2014]
    Nyckelord :Elevperspektiv; Läsning; Stimulated recall; Svenskundervisning; Särskola; Utvecklingsstörning;

    Sammanfattning : Nina Andersson (2014) Läsning i särskolan – ur ett elevperspektiv.Speciallärarprogrammet 90hp, Skolutveckling och ledarskap,Lärande och samhälle, Malmö HögskolaProblemområde: Undervisningen i särskolan har fått kritik för att det är för mycket fokus på omsorg istället för kunskap. LÄS MER

  5. 5. fyra rektorers syn på inkludering av särskoleelever i grund,- och gymnasieskolan

    Master-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Nathalie Johansson; [2012]
    Nyckelord :inkludering; särskola; exkludering;

    Sammanfattning : Syftet med mitt examensarbete är att fördjupa förståelsen för hur rektorer ser på inkludering av elever från särskolan i grundskolan och gymnasieskolan. Studien grundar sig på en hermeneutisk ansats med intervju som metod. LÄS MER