Sökning: "vad är samhällsvetenskapligt perspektiv"
Visar resultat 1 - 5 av 19 uppsatser innehållade orden vad är samhällsvetenskapligt perspektiv.
1. Samhällskunskapsundervisning och nationalism : En studie om fyra lärares erfarenheter, begreppsanvändning och didaktiska överväganden i undervisning om nationalism
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för ekonomi, teknik, konst och samhälleSammanfattning : Denna studie undersöker hur fyra gymnasielärare i samhällskunskap reflekterar över nationalism i deras undervisning. Fenomenet nationalism går att förstå som ett såväl snävt som brett begrepp och i denna studie intervjuas lärarna om hur de upplever att nationalism förekommer i deras undervisning som kunskap, perspektiv, fenomen och didaktisk utmaning. LÄS MER
2. Utomhuspedagogik- : En studie om förskolans lärmiljöer vid utevistelse
Master-uppsats, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionenSammanfattning : Denna kvalitativa intervjustudiens syfte är att beskriva och analysera hur utomhuspedagogik påverkar förskolans lärmiljöer samt hur barn berörs av att vistas i en naturmiljö. Det diskuteras också vad pedagoger gör samt de prioriteringar som blir en följd av att möjliggöra en inkluderande verksamhet och undervisning som passar alla barn. LÄS MER
3. Att förklara det oförklarliga: : Lokalpressen och skolattackerna 2021–2022
Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för kommunikation, kvalitetsteknik och informationssystem (2023-)Sammanfattning : Problemformulering och syfte: I flera europeiska länder, men också USA, kan vi se att skolskjutningar och skolattacker är mer vanligt förekommande än i Sverige. Men även i Sverige inträffar dessa dåd. Varje dag publiceras mängder av nyhetsartiklar på lokal, regional och nationell nivå. LÄS MER
4. Utmaningar vid undervisning i kritiskt tänkande inom samhällskunskap : En litteraturstudie med inriktning mot grundskolan, årskurs 4–6
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikationSammanfattning : Denna litteraturstudie belyser utmaningar i undervisning av kritiskt tänkande i samhällskunskap i år 4–6. Ett av grundskolans övergripande uppdrag är att fostra elever i demokratiska värderingar. En betydande del av det uppdraget ligger på samhällskunskapslärare. LÄS MER
5. Att stödja flerspråkighet med språkinriktad undervisning
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Malmö Institute for Studies of Migration, Diversity and Welfare (MIM)Sammanfattning : Vårt syfte med kunskapsöversikten är att undersöka vad forskningen säger om hur lärare bör stödja elever och utforma sin undervisning för att möta de språkliga variationer som finns i skolan idag. Metoden för detta arbete har varit att genom databaser söka efter relevanta vetenskapliga texter samt att koppla dessa till rådande styrdokument i grundskolan samt gymnasieskolan. LÄS MER