Sökning: "vad är skillnaden på kunskap och kompetens"

Visar resultat 1 - 5 av 10 uppsatser innehållade orden vad är skillnaden på kunskap och kompetens.

  1. 1. De särskilt begåvade eleverna -ser vi dem?

    Magister-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Maria Berglund; Maria Gullberg; [2019]
    Nyckelord :Identifiering; högpresterande; samarbete; sammanhang; särskilt begåvning;

    Sammanfattning : Förväntat kunskapsbidragMed denna studie hoppas vi bidra till att personal på skolor kan öka sin kompetens om särskilt begåvade elever. Studien problematiserar huruvida det är bra att identifiera särskilt begåvade elever eller inte. LÄS MER

  2. 2. Ingen byrårotation är den andra lik : En komparativ intervjustudie om publika och privata aktiebolags byrårotationer

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för ekonomistyrning och logistik (ELO)

    Författare :Madeleine Ekedahl; Linda Svensson; [2019]
    Nyckelord :accounting; audit firm rotation; audit firm; redovisning; byrårotation; revisionsbyrå;

    Sammanfattning : Bakgrund: I Sverige finns lagstiftning kring att publika och privata aktiebolag ska genomgå revision. Syftet med revision är att granska ett bolags räkenskaper och den förvaltning som sker av styrelse och verkställande direktör. LÄS MER

  3. 3. Specialpedagog – spindel, brandman och troll-konstnär En studie om några specialpedagogers uppdrag i förhållande till sin utbildning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Susanne Svensson; [2018]
    Nyckelord :elevhälsa; proaktivt; relationskompetens; skolutveckling; speciallärare; specialpedagog;

    Sammanfattning : Förväntat kunskapsbidragStudiens resultat belyser variationen i det specialpedagogiska uppdraget mellan tre skolor. Genom analys av specialpedagogernas yrkesupplevelser bidrar studien med kunskap om vad det specialpedagogiska uppdraget kan inrymma i förhållande till den kunskapskompetens som förmedlas under Malmö högskolas specialpedagogutbildning. LÄS MER

  4. 4. Vad påverkar barns läsinlärning i svenskundervisning? En litteraturstudie om barns möte med läsning i både skola och hemmiljö.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Sara Wartanian; Felicia Höjman; [2018]
    Nyckelord :Lärandemiljö; läsinlärning; högläsning; läsundervisning;

    Sammanfattning : Vid skolstart har varje enskild elev olika förutsättningar, erfarenheter och bakgrund som kan påverka elevens läsinlärning. Undervisningen bör anpassas efter varje elev och därför är det betydelsefullt att lärare besitter goda kunskaper inom läsundervisning. LÄS MER

  5. 5. ”Handboll är ju en så jävla komplex sport” : Kompetenskrav i elithandboll, en jämförelse mellan elitlagstränare och RHG-instruktörer

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för idrottsvetenskap (ID)

    Författare :Pontus Granström; Lisa Larsson; Oscar Lönnerheden; [2015]
    Nyckelord :Handboll; specialidrott;

    Sammanfattning : I Sverige ger Riksidrottsgymnasier (RIG) elever chansen att kombinera sina studier med idrott. Målen med RIG innefattar att eleverna som examineras ska ges goda förutsättningar att lyckas nå internationell elitnivå som senior. Statistik över hur RIG-studenter uppfyller dessa mål saknas dock. LÄS MER