Sökning: "vad är slöjd"
Visar resultat 1 - 5 av 111 uppsatser innehållade orden vad är slöjd.
1. Tradition, passion eller kreativ gråzon?
Magister-uppsats, Göteborgs universitet/HDK-Valand - Högskolan för konst och designSammanfattning : Syftet med studien var att undersöka hur slöjdlärare resonerar kring gränslandet mellan pyssel och slöjd. Studien utgick ifrån följande två frågeställningar: Hur uppfattar slöjdlärare att material, verktyg och hantverkstekniker påverkar gränsen för vad som är pyssel respektive slöjd? Vilka andra faktorer finns det som påverkar slöjdlärares uppfattning av gränsen mellan pyssel och slöjd? Studien utgick ifrån de sex läroplaner som fastslagits 1962, 1969, 1980, 1994, 2011 samt 2022. LÄS MER
2. Auktoritet – En nödvändighet
Magister-uppsats, Göteborgs universitet/HDK-Valand - Högskolan för konst och designSammanfattning : Lärarens roll som auktoritet i klassrummet är något som alltid har varit närvarande, är närvarande och som också kommer att vara närvarande i framtiden. Syftet med studien är att undersöka vad några verksamma legitimerade lärare i ämnet slöjd har för uppfattning om auktoritet som begrepp, hur lärarens roll som auktoritet i klassrummet legitimeras samt om det finns tillfällen där det anses vara legitimt att agera auktoritärt. LÄS MER
3. Problemlösning
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/HDK-Valand - Högskolan för konst och designSammanfattning : Slöjdämnet har många ingångar och många områden att forska på, men ingen lång forskningstradition. Trots att slöjd och slöjd i relation till problemlösning är nischade kategorier har vi hittat material som till belåtenhet möter vårt syfte; Syftet med forskningssammanställningen är att kartlägga vad tidigare forskning säger om skolslöjdens möjligheter att främja elevers problemlösningsförmåga, och våra frågeställningar; Vilket är förhållandet mellan problemlösning och grundskolans slöjdundervisning? Hur kan slöjden i grundskolan främja elevers förmåga till problemlösning? Materialet vi arbetat med har främst bestått av vetenskapliga artiklar, med komplement av texter som förklarar begrepp eller på annat sätt stödjer vårt syfte. LÄS MER
4. Manuellt och intellektuellt arbete
Magister-uppsats, Göteborgs universitet/HDK-Valand - Högskolan för konst och designSammanfattning : Nyttan med skolämnet slöjd är ifrågasatt från olika håll i samhället. Undersökningar visar att slöjden upplevs som ett rent praktiskt ämne och de kunskaper eleverna får med sig beskrivs som förlegade. Kursplaner uttrycker att arbetet i slöjd ska vara en förening av manuellt och intellektuellt arbete. LÄS MER
5. Erfara material i samspel : Praktiskt utforskande inom ämnet Slöjd
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Konstfack/IBIS - Institutionen för bild- och slöjdpedagogikSammanfattning : Syftet med undersökningen är att synliggöra på vilka sätt det sensoriska kunnandet kommer till uttryck när elever gemensamt utforskar och samtalar om material inom ämnet slöjd. Undersökningen består av två delar. LÄS MER