Sökning: "vad är socialkonstruktionism"
Visar resultat 1 - 5 av 145 uppsatser innehållade orden vad är socialkonstruktionism.
1. Digitalisering av kulturarv och dess roll i Halland : En kvalitativ studie om kulturarvsaktörers förståelse kring digitalisering av kulturarv kopplat till Hallands kulturplaner
Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälleSammanfattning : I denna studie undersöker vi hur individer som är verksamma inom kulturarvssektorn i Halland beskriver och förstår digitalisering av kulturarv i jämförelse med vad som står om digitalisering av kulturarv i Hallands fyra befintliga kulturplaner. För att undersöka detta gjordes kvalitativa intervjuer med nio kvinnliga personer som är verksamma inom kulturarvssektorn i Halland. LÄS MER
2. Robotens tidevarv : En kritisk diskursanalys om debatten kring automatisering i försörjningsstöd
Kandidat-uppsats, Marie Cederschiöld högskola/Institutionen för socialvetenskapSammanfattning : Syftet med denna kandidatuppsats är att analysera hur svenska medier skildrar automatisering och robotisering inom biståndshandläggning. I denna studie analyseras 60 olika artiklar från olika svenska dagstidningar. LÄS MER
3. #Ångest på TikTok : En dokumentstudie om hur influencers och unga uttrycker sig om begreppet ångest
Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Socialt arbeteSammanfattning : The main purpose of this study was to describe and analyze how influencers and young people express themselves about anxiety on TikTok. To answer the purpose of the study a document study was conducted, where videos and comment fields were studied, the result was analyzed with a social constructionist perspective. LÄS MER
4. Ålder som hinder eller möjlighet i förskolans praktik : En kvalitativ intervjustudie av förskollärares beskrivningar om ålderns betydelse för barns inflytande i en åldersblandad barngrupp
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikationSammanfattning : Studien syftar till att undersöka ålderns betydelse i förskolans praktik med särskilt fokus på barns inflytande. I studien tillämpades en kvalitativ ansats i form av semistrukturerade intervjuer med förskollärare som arbetar på avdelningar med barn i 1–5 års åldern. LÄS MER
5. Barn som inte stannar kvar på fritidshem : Jag väntar hemma tills mina kompisar kommer från fritids
Master-uppsats, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionenSammanfattning : Fritidshemmet har en viktig samhällelig funktion för barn mellan 6–13 år. Verksamheten kombinerar meningsfull fritid med undervisning och främjar barns sociala lärande. Men barns tillträde till fritidshem är villkorad och styrs av sina vårdnadshavares livssituation. LÄS MER