Sökning: "vad är viktig kunskap i samhällskunskap"

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade orden vad är viktig kunskap i samhällskunskap.

  1. 1. Även lärare kan råka säga fel, jag lovar : En fokusgruppsstudie av hur mellanstadieelever uppfattar trovärdigheten hos olika informationskällor

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Helena Engvall Kristensen; [2023]
    Nyckelord :civics; social studies; citizenship education; middle school; primary school; students apprehension; critical literacy; source trust; samhällskunskap; mellanstadiet; elevuppfattningar; källkritik; källtillit;

    Sammanfattning : Skolan har ett viktigt uppdrag när det gäller att undervisa om källkritik och att träna kritiskt tänkande, som har stärkts ytterligare genom den senaste läroplanen från 2022 för grundskolan. För att värna om demokratins grundpelare där yttrandefrihet är en viktig del, behöver våra unga medborgare lära sig att se igenom desinformation och konspirationsteorier av olika slag. LÄS MER

  2. 2. Kritisk litteracitet i undervisningen med inriktning i samhällskunskap.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Erika Barra; Julia Johansson; [2022]
    Nyckelord :Kritisk litteracitet; samhällskunskapsundervisning; metoder och mellanstadiet;

    Sammanfattning : Detta arbete kommer att beröra kritisk litteracitet och hur man kan arbeta med det i samhällskunskapsundervisningen. Syftet med denna kunskapsöversikt var att samla ihop forskning om hur det går att använda kritisk litteracitet i samhällskunskapsundervisningen där vi analyserat de metoder, argument och tillvägagångssätt som redan finns för ämnet. LÄS MER

  3. 3. Språkutvecklande arbetssätt i de samhällsorienterade ämnena

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Rebecca Lorén; Leona Lorentzson; [2021]
    Nyckelord :language development; SO-undervisning; språkutvecklande arbetssätt; språkutveckling; språk och lärande; ämnestext; ämnesspråk;

    Sammanfattning : Syftet med denna kunskapsöversikt är att ta reda på vilken betydelse språket har inom de samhällsorienterade ämnena. Detta gör vi genom att ta reda på vad forskningen hittills visat om språkutvecklande arbetssätt inom SO-ämnena och vad det bidrar med för elevers språk- och kunskapsutveckling. LÄS MER

  4. 4. Etiska perspektiv i läroböcker – en kvalitativ innehållsanalys av läroböcker i samhällskunskap och religionskunskap

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

    Författare :Helena Makkonen Schöndell; [2019-10-08]
    Nyckelord :Etik; moral; läroböcker; pliktetik; omsorgsetik; rättvisa; omsorg;

    Sammanfattning : Vad innebär det att leva i ett samhälle som är socialt hållbart? Dess invånare kan förvänta sig att leva ett gott liv med god hälsa. Detta samhälle är präglat av jämställdhet, jämlikhet, hög tolerans och att människors lika värde spelar stor roll. LÄS MER

  5. 5. Vad värderas som viktig kunskap på yrkesorienterade program?

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Louise Serna; Helene Johansson; [2013]
    Nyckelord :Lgy 11; Lpf 94; styrdokument; kunskap; utförarkomp;

    Sammanfattning : Med den nya reformen Lgy 11 har man gjort stora förändringar i gymnasieskolan som framförallt påverkar de yrkeorienterade programmen. Man vill stärka samarbetet mellangymnasieskolan och arbetslivet och ambitionen är att eleverna ska vara anställningsbara efteravslutade studier. LÄS MER